Společně v kuchyni

24.1.2011
By

Jsem typ maminy, kterou moc nebaví sedět s dítkem na zemi a hrát si. Na druhou stranu s ním ale chci být co nejvíc a vím, že Jakub chce být se mnou (nebo tatínkem). V tuto chvíli mu je rok a osm měsíců a vždy dá přednost tomu být se mnou v kuchyni, než sám v obýváku (přestože máme obě místnosti spojené a je prakticky vedle mne). Nejdřív jsem úplně nevěděla, co s ním v kuchyni, ale postupem času se ze společného vaření či úklidu stává jedna z nejoblíbenějších denních aktivit.

A co že to vlastně všechno ten náš prcek v kuchyni dělá? Hrnce a pánve už jsme zmiňovali v jiném článku. Pak máme další skřínku, kde máme suroviny jako rýži, těstoviny, mouku, různé luštěniny…atd., všechny poskládané v takových krabičkách. Kuba je samozřejmě rád přerovnává, přesýpá, otevírá a zavírá a co se dá, tak i jí (např. sušené ovoce).

Snaží se se mnou mýt nádobí. Většinou to udělám tak, že umyju velkou část a nechám ve dřezu pár věcí, se kterými si Kuba může hrát, ve vodě, s žínkou či kartáčem. Stojí zatím u toho na židli, ale máme v plánu koupit nějaké schůdky, které by tam měl přistavené pořád někde v rohu a mohl si je kdykoliv vzít a přisunout, kam bude potřebovat.

Při vaření moc rád myje zeleninu. Největší legrace je vždy s ledovým salátem a trháním a mytím jeho listů. Jakékoliv míchání (když jsou hrnek nebo miska dostatečně hluboké) má také něco do sebe.

Nejraději míchá vajíčka. Vajíčka také moc rád loupe (samozřejmě uvařená :-) ). Loupat se dá také cibule. Krájení jablíčka takovým tím ručním kráječem je poslední dobou naše nejoblíbenější činnost (jablko většinou oloupu a rozkrojím na půlku, položím ho tou ukrojenou částí dolu a Kuba ho rozkrojí krájítkem).  A jablíčko, které si sám nakrájí samozřejmě také rád jí!

Pak jsou tu všechny činnosti s úklidem spojené – utírání stolu, nebo linky (ideálně žínkou plnou pěny… :-) ), házení zbylých odpadků do koše, uklízení lehkého nádobí do spodních skříněk … Kuba je ještě dost malý na to, aby třeba prostíral stůl, ale svojí mističku, hrneček a příbor už si na místo odnese, ať už prázdné, nebo plné jídla (někdy holt spojené s následným zametáním, či vytíráním … :-) ). Snaží se sám jíst, i když často spousta jídla skončí všude okolo. Já se bohužel často přistihnu, že mu někdy v samostatném jídle bráním (např. když se snaží dostat do pusy polévku a při tom celkem často lžíci převrátí vzhůru nohama ještě před tím, než ji dostane k puse). Párkrát si zkoušel sám namazat nakrájený rohlík, nebo chleba, řekla bych, že plus mínus celkem úspěšně.

Chtěli bychom mu teď přiřadit spodní přihrádku v ledničce na jeho jídlo (kam by dosáhl a mohl si ho sám brát) a to samé ve skříni, kde by měl své nádobí a nějaké svačinky. Nemám ještě úplně představu, co všechno by tam mohl mít, ale minimálně své nádobí, nějaké ovoce, … Máte někdo zkušenost? :-)  Podělíte se?

Budu moc ráda za vaše zkušenosti s prckem v kuchyni! :-) Napadli vás další věci, které batolata zvládnou? I za nějaké dětské receptíky budu ráda… Těším se na zpětnou vazbu!

5 Responses to Společně v kuchyni

  1. Eva on 26.1.2011 at 18.19

    Evičku taky strašně moc baví celoroční pečení cukroví, kdy může těsto válet, vykrajovat a dělat hady. Taky má radost, když jí řeknu, co potřebuji přinést (mouku, mrkev, cibuli…) a ona to přinese, nasype a tak. Aby znala princip a podstatu věcí, tak spolu potraviny nakoupíme, dojedeme na farmu pro mléko a zeleninu…, vyprávím jí, jak roste mrkev a obilí atd., potom si jídlo uvaříme a sníme. Evička má z každého jídla radost a myslím, že si ho i víc váží. Dobré nápady jsou v knize Bylinky pro děti a maminky:)

    • Lucie on 26.1.2011 at 19.19

      To je dobrý nápad, to s tím pečením. Kuba rád dává věci při pečení do domácí pekárny (různě tam vše nasypává a tak). Ale dělání hadů a vykrajování zní fajnově. Díky za tip na knížku!! Hned se na ní půjdu podívat.

  2. jolana88 on 2.2.2011 at 7.29

    Kuchyně-skříňky nemám ráda(rohy!), a tak jsme pořídili dvoupatrový stolek, kde je položeno nejen dětské nádobí,aby si mohly sami podat, ale ovoce, musli, doza např.se sladkostmi, hrneček s pitím(později jsme přidali džbánek).Nemůže sice ještě prostírat-ale může prostírání pro všechny na stůl podat(jeho „práce“) atp. takže podle toho jsme na nižší místa umístili i chlebovku a další.pořídili jsme lehkou stoličku – může ji sám v případě potřeby přenést(schůdky-nestabilní).Místo v lednici se nám neosvědčilo-cítily se „oddělené“, někdy nebylo dost síly ji otevřít.Koupelna – nižší umyvadlo(prodávají i dětské na vanu),věšáčky na ručník nebo oblečení,zrcadlo,kapsář.samoobslužnost je hezká věc, zvlášť když se u ní cítí dobře.Předsíň – věšáky,kapsář, židlička na sezení-specialně v dětské výšce. Příprava surovin na vaření, od narození dětí máme jen hluboké misky :-) Batole rozhodně zvládne „ozdobit si“ chlebík na svačinku.Kráječ zvládne i papriku nebo brambor. Pečení – stejně jako modelování – je zábava pro uklízecí četu, takže pevné nervy.Zvládnou hodně dalších věcí, záleží na nás, jaké jim vytvoříme podmínky.

  3. Letee on 29.8.2012 at 17.06

    Sice asi už úplně mimo … Dvouletý dělá se mnou ovocné knedlíky, placku z těsta a já mám zabalit ovoce. Pouští rád mixér, líza, co kde zbyde. Plus řadu věcí, co jsou už výše popsané.

    • Lucie on 11.9.2012 at 22.46

      Díky za tipy!!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odkazy - hezké Montessori blogy