Hmatové počítání

27.1.2013
By

hmatove pocitaniHmatové počítání pro nás dělala Míša. A tady její postup výroby a práce… :)

Výroba
Na lékařské špachtle jsou nalepeny různé malé věci v počtu od 1 do 10, přičemž výběr byl proveden s ohledem na jejich dostupnost v domácnosti, různý tvar a materiál a také na to, aby je děti pokud možno již znaly.

1. Mušle
2. Vata
3. Drsná část suchého zipu
4. Houbička na mytí nádobí
5. Čistič dýmek
6. Velurová tapeta
7. Kolínka
8. Knoflíky
9. Brčka
10. Fazole

Většina věcí je nalepena na špachtlích pomocí tavné pistole, nebo oboustranné lepicí pásky. Velurová tapeta byla samolepící. V případě odlepení by mělo být snadné vše znovu nalepit (např. vteřinovým lepidlem, pokud třeba zrovna doma není tavná pistole).
Špachtle jsou podle počtu nalepených věcí očíslovány permanentním fixem 1-10.

Použití
Dítě si zakryje oči šátkem či jinak, aby mu to bylo příjemné. Podáváme mu jednotlivé tyčinky a dítě se snaží hmatem např.:
- Dle struktury nalepeného předmětu popsat jeho materiál, tvar, či přímo typovat, o jaký předmět se může jednat. Lze si například opakovat pojmy jako jemné/drsné, kulaté/hranaté, měkké/tvrdé apod. Můžeme mu také dát pastelky, ať zkusí namalovat, co nahmatalo.
- Srovnáním dvou (i více) tyčinek poznat, kde je více předmětů a kde méně.
- Určit pořadí dle vzrůstajícího (klesajícího) počtu všech deseti tyčinek od 1 do 10 (od 10 do 1).
- Přímo určit počet nahmataného množství věcí na vybrané tyčince.

Inspirace zde.

Tags: , , ,

One Response to Hmatové počítání

  1. adlin on 16.1.2014 at 15.01

    Dobrý den, právě jsem vyrobila pro syna a moc se mu to líbilo, jen číslice jsem psala zezadu, aby spočítal a pak otočil a zkontroloval. I tak si velice rychle zapamatoval, kde je kolik čeho. Děkuji za výborný nápad

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odkazy - hezké Montessori blogy