Krabička s vřeténky

24.4.2013
By

krabika-s-vetenkyZa zpracování návodu k vřeténkům opět děkuji Hance. 

Popis pomůcky:
- matematická pomůcka
- dvě dřevené krabice rozdělené vždy na pět dílů; každá část má na zadní stěně číslo od 0 do 9
- dřevěná vřeténka (45 ks)

Přínos pomůcky:
- určování množství 0 až 9
- seznámení s číselnou řadou 1 až 9
- zavedení nuly
- jemná motorika

 

 

Práce s pomůckou

1) Přeneste pomůcku na kobereček nebo na stůl a vřeténka položte vpravo vedle krabic.
2) Upozorněte dítě na čísla, která jsou u každé přihrádky a nechte ho je přečíst. Můžete mu říci, že tato čísla nám říkají, kolik máme dát vřetének do každé přihrádky.
3) Ukažte na číslo jedna, nechte dítě číslo přečíst a řekněte: „do této přihrádky dáme jedno vřeténko“. Takto pokračujte až do čísla čtyři a zbylá nechte na dítěti, aby dodělalo.
4) Dominantní rukou berte vřeténka, pokládejte do druhé ruky, pevně sevřete a teprve nyní vyslovte číslo, kolik vřetének držíte.
5) Při ukládání vřetének do příslušného oddílu v krabici počítejte nahlas (kontrola).
6) Spočítaná vřeténka je možné svazovat provázkem, gumičkou, drátkem, apod. (propojení s činnostmi z Praktického života).
7) Kontrolou správného provedení je spotřebování všech vřetének. Jestliže nějaké chybí nebo přebývá, máme někde chybu.
8) Nyní můžete dítě vyzvat, aby ještě jednou nahlas spočítalo vřeténka v jednotlivých odděleních, příp. praktikujte třístupňovou metodu („to je…“, „podej mi….“, „kolik je…?“)

Seznámení s nulou:
Zda dítě aktivitu zvládlo, ověříte dotazováním na počet vřetének v jednotlivých částech krabice. Následně ukažte na oddíl označený nulou. „Kolik je tu vřetének?“. Dítě odpoví „Žádné“. Nastal čas k vysvětlení: „To je nula“.

Hra na nulu
Tuto hru je možné hrát na elipse s dětmi, které už znají číslice. Děti si losují ze sáčku lístečky, na nichž jsou napsána čísla od nuly do devíti. Na základě tohoto údaje si do nádobky berou odpovídající počet předmětů (bonbony, korálky, apod.).
Nula dostává význam. I když si žádný předmět dítě nebere, zjišťuje, že nula je součástí číselné řady.

Hra na robota
Dospělý „přečaruje“ dítě na robota na dálkové ovládání a dává mu pokyny:
Poskoč dvakrát, pětkrát, nulkrát ….
Tleskni osmkrát…
Doběhni třikrát ke dveřím….
Mrkni šestkrát…
Podej mi pět kolíčků….
Atd.
Role se samozřejmě následně otočí.

Hra na obchod:
Dítě je prodavač a prodává vřeténka v počtu požadovaném zákazníkem – rodičem/jiným dítětem.

Další varianty:

a- Vřeténka lze nahradit jinými předměty (např. 10 kartiček s měšcem a předkreslenými kroužky na mince, 10 kartiček „rybníčků s kameny“, na které dítě pokládá malé žabičky (viz foto), 10 krabiček se zápalkami, apod.).

- Vřeténka je možné používat společně s červeno-modrými tyčemi. Každý dílek na tyči odpovídá jednomu vřeténku. Následuje seznámení a spojení se smirkovými číslicemi.

 

 

 

 

 

 

bNAŠE DOMÁCÍ VARIANTA z kartónové krabice a levných čínských hůlek (lze použít špejle, lékařské špachtle, neořezané tužky, apod.)

 

 

 

 

 

 

cTrénink vázání mašličky. Spojení matematiky z motorickým cvičením:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Videoukázka práce s pomůckou:

 

Tags: ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odkazy - hezké Montessori blogy