NEJSOU STEJNÉ  - TEORIE TYPŮ

ŠÁRKA MIKOVÁ

Jako učitelé i rodiče určitě chceme pro naše děti to nejlepší. To, co považujeme za „nejlepší“ my, ale nemusí být ideální pro všechny děti. Děti totiž NEJSOU STEJNÉ. Narodily se s různým nastavením mozku, které se odráží v jejich vrozených potřebách. Některé děti například potřebují stabilitu a předvídatelnost, jiné neustálý přísun nových podnětů. Některé děti se přirozeně vciťují do druhých, jiné se musí empatii učit na základě logiky. To vše ovlivňuje také jejich učební styl a motivaci k učení.

My, jako rodiče a učitelé, promítáme do výchovy a výuky hodně ze své vlastní osobnosti. Aniž si to uvědomujeme, přirozeně děláme s dětmi činnosti, které by bavily nás, nebo s nimi komunikujeme tak, jak to vyhovuje nám. A pak nás mrzí, že děti nejsou dost motivované nebo je těžké se s nimi domluvit.
V čem se liší vrozené potřeby různých typů dětí a jak s tím naložit ve výchově i výuce zjistíte v rozhovoru s Šárkou Mikovou.

Bio nebio

Psycholožka, která přes 20 let poskytuje individuální poradenství dospělým i dětem a realizuje rozvojové programy pro firmy, školy i neziskové organizace. Své zkušenosti s tisícovkami dětských i dospělých klientů promítla do knih „NEJSOU STEJNÉ: Jak díky Teorii typů porozumět dětem i sami sobě“ a „Ani mámy NEJSOU STEJNÉ: Jak si mateřství užít, ne ho jenom přežít“.

„Teprve když víme, PROČ někdo něco dělá, má smyl přemýšlet o tom, JAK na to budeme reagovat. To platí ve výchově, výuce, komunikaci i spolupráci. Proto se zabývám Teorií typů, díky níž můžeme odhalovat vnitřní motivy chování lidí, které vycházejí z vrozeného nastavení mozku. To totiž nemáme všichni stejné. V Teorii typů přitom není typ osobnosti omezující „škatulka“, ale příležitost postavit svou sebeúctu na tom, pro co máme přirozené vlohy, a rozšiřovat svůj potenciál skrze rozvíjení toho, pro co vrozené dispozice nemáme.“

Motto: „V každém z nás je ještě někdo, koho neznáme.“ C. G. Jung