Program

online konference pro rodiče a učitele MŠ

Růst společně

25. až 29. dubna 2022

Stáhněte si program v PDF!

Stáhněte si program v PDF!

Připravili jsme pro vás užitečný program k vytištění. Jaká přednáška vás tentokrát nejvíce zaujala? 🙂

Pondělí 25.dubna 2022

Montessori do každé rodiny

Tim vám v této přednášce ukáže jak i vy u vás doma můžete vytvořit prostředí inspirované Montessori principy bez ohledu na to, zda vaše děti navštěvují Montessori školu, či se třeba snažíte o domácí vzdělávání. Na rozdíl od jiných přednášek, které se zabývají tím, jak Montessori funguje ve třídě nebo různými strategiemi pro domácí vzdělávání, je toto video zaměřeno na základní Montessori principy a na jejich aplikaci ve vašem rodinném životě - ať už máte menší či větší děti. Podíváme se na různé způsoby rodičovství, zamyslíme se nad hodnotami vaší rodiny a ukážeme si jak trávit smysluplně čas jako rodina společně. Jedno z témat, které vás čeká, je také pravidelné týdenní rodinné setkání.

Timothy Seldin

Tim je prezidentem Montessori Foundation a předsedou Mezinárodní Montessori rady. Je spoluzakladatelem Centra pro řízená Montessori studia a spoluředitelem Montessori School Leadership Certification Programu.

Mezi jeho více než čtyřicetileté zkušenosti s Montessori výukou patří dvaadvacet let jako ředitel Barrie School ve Silver Spring v Marylandu, která byla jeho vlastní alma mater od dvou let po maturitu. Tim byl spoluzakladatelem a ředitelem Institute for Advanced Montessori Studies, the Center for Guided Montessori Studies, a v současné době působí také jako ředitel školy New Gate School v Sarasotě na Floridě. Získal titul B.A. z historie a filozofie z Georgetown University, M.Ed. v oboru Vzdělávání a supervize na Americké univerzitě a jeho Montessori diplom od Americké Montessori Společnosti. Tim Seldin je autorem několika knih o Montessori výchově - How to Raise An Amazing Child, The Montessori Way s Dr. Paulem Epsteinem, Building a World-class Montessori School, Finding the Perfect Match - Recruit and Retain Your Ideal Enrollment, Master Teachers - Model Programs, Starting a New Montessori School, Celebrations of Life a The World in the Palm of Her Hand. 

Tim je otcem a nevlastním otcem pěti bývalých Montessori studentů a dědečkem nové generace Montessori studentů. Žije na malé vinici severně od Sarasoty na Floridě se svou ženou Joyce St. Giermaine a mnoha koňmi, psy a kočkami.

Jak zvládat obtížné situace a silné emoce

Zvládnout obtížné situace a silné emoce není pro děti ani pro nás jako jejich průvodce a rodiče snadné.

Od dítěte, které se učí používat slova namísto rukou, až po učitele nebo rodiče, kteří se sami snaží neproměnit se v "tu otravnou mámu" - všichni máme jako lidské bytosti možnost růst.

V této přednášce se budeme zabývat způsoby, jak dětem pomoci lépe porozumět svým pocitům, a zároveň budeme pracovat na tom, abychom se hlouběji ponořili do těch našich. Ukážeme si proč bychom měli našim dětem umožnit cítit i ty emoce, které se nám úplně nelíbí a proč potlačování emocí není ta správná cesta. Na konci této cesty budou nejen děti, ale i my sami klidnější a méně vystresovaní.

Jesse McCarthy

Jesse McCarthy, zakladatel portálu MontessoriEducation.com a moderátor podcastu The Montessori Education Podcast. V uplynulých více než 15 letech pracoval s tisíci dětmi, rodiči, učiteli a manažery - jako ředitel školy, zástupce celostátní skupiny soukromých škol, učitel na základní a střední škole a mentor rodičů a učitelů.

Jesse získal bakalářský titul v oboru psychologie na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) a diplom Montessori učitele pro děti od 3 do 6 let od organizace Association Montessori Internationale (AMI).

Začlenění dětí se speciálními potřebami v Montessori prostředí

Péče o děti a mladistvé, kteří se vyvíjí odlišně než jejich vrstevníci, může naše srdce naplňovat radostí, ale také nám přinést silnou frustraci. Annina prezentace identifikuje klíčové faktory, které přispívají k radosti ale i výzvám, kterým musíme čelit, učíme-li děti se speciálními potřebami. Prezentace zahrnuje principy efektivního začlenění, které je možno aplikovat na žáky všech věkových kategorií, a také ukazuje, jak Montessori způsobem reagovat na různé obtížné situace: záchvaty vzteku (batolata a první stupeň), problémy s disciplínou (druhý stupeň a střední škola) a úzkost (raná dospělost).

Ann Epstein

Ann Epstein je profesorka a zastupující ředitelka Programu speciálního vzdělávání na Univerzitě Wisconsin – La Crosse. Vyučuje předmět, který se týká řeči a gramotnosti v raném dětství a osnov a hodnocení v mateřské škole. Mezi Anniny výzkumné priority patří práce s mladšími dětmi se speciálními potřebami a mezioborové vyučování. Předtím než Ann dokončila své doktorské studium na téma Speciální vzdělávání v raném dětství, byla Montessori učitelkou pro děti ve věku 3-6 let. Je editorkou knihy Montessori Inclusion - Strategies and Stories of Support for Learners with Exceptionalities publikovanou Parent/Child Press v roce 2020.

Umění žít jako základ podpory našich dětí

Pojďme se společně podívat, jak reagovat pokud je vám úzko, jak z daného problému vystoupit a zklidnit se. Tušili jste, jak moc je důležité být k sobě laskavý a nastavit sám sobě laskavou náruč? A co třeba rozvoj emoční inteligence? Na to vše se můžete těšit.

Pavel Moric

7 x mistr ČR v karate a trenér mistrů ČR v karate. Zakladatel a majitel klubu Karate Vision. Organizátor zahraničních seminářů Thajsko/Kréta. Spolutvůrce projektu “Studenti umí podnikat”. Nejlepší řečník na Job Acadamy 2014. Více jak 10 000 odškolených a odtrénovaných lidí. Aktivní speaker pro klub “ Cesty úspěšných”. Tvůrce projektu: “Cesta vnitřního vítězství”. Organizátor workshopů: Karate pro Duši.

https://pavelmoric.com

 

Úterý 26.dubna 2022

Jak vzdělávat děti budoucnosti

Děti jsou naše budoucnost a z mnohých budou výborní leadři. Důležité je pro ně nejen skvělé vzdělání, ale i takové základní dovednosti jako láska, empatie, vytrvalost a tolerance. V této srdečné přednášce Gavin McCormack vysvětluje, co slovo "vzdělání" skutečně znamená. Podíváme se také na důležitost Montessori vzdělávání v 21. století a na to, jak takové vzělávání vypadá různě po světě.

Gavin během více než dvacetiletého působení v oblasti vzdělávání pochopil, co skutečně znamená vzdělávat s odhodláním. Je přesvědčen, že aby dítě naplno rozvinulo svůj potenciál, musí se školní a domácí prostředí vzájemně doplňovat.

Gavin McCormack

Gavin McCormack napsal řadu knih o vzdělávání určených dětem i dospělým, zkoumal životní příběh Sira Kennyho Dalglishe a následně ho popsal v rýmované obrázkové knize. Vedl vlastní vydavatelskou firmu, charitativní organizaci a je ředitelem Montessori školy. Podle společnosti Linkedin byl desátým nejvlivnějším pedagogem na světě a byl také nominován na australského ředitele roku 2020.

Na cestě za dosažením rovnosti ve vzdělávání Gavin naběhal stovky mil, aby osobně získal peníze na stavbu škol, knihoven a center pro vzdělávání učitelů v himálajské oblasti Nepálu. To vše zvládl zároveň s úspěšným vedením jedné z nejlepších australských základních Montessori škol. Gavin ví, co znamená jít si za svým cílem.

Gavin ukazuje silnou souvislost mezi způsobem, jakým probíhá výuka v našich třídách, a zvyklostmi, které se objevují v dnešní společnosti. Zdůrazňuje význam rozvoje základních dovedností a důležitost, kterou tyto dovednosti budou mít v budoucnosti našich nejmladších podnikatelů a budoucích lídrů.

Pod po(k)ličkou: 10 věcí, které vaše dítě OPRAVDU potřebuje!

Pokud jste rodičem, tak je toto video určeno právě vám! Teď můžete na chvíli pustit z hlavy poličku s pomůckami pro vaše dítě... tentokrát totiž půjdeme trochu hlouběji. Budeme pátrat po tom, v čem tkví opravdové efektivní Montessori rodičovství, bez kterého by ta polička byla jen poličkou. V této přednášce budeme mluvit o deseti věcech, které od vás vaše dítě skutečně potřebuje tak, abyste nemuseli jen přemýšlet o pomůckách a aktivitách a mohli si rodičovství užít.

Ashley Yeh, M.Ed.

Ashley Yeh, M.Ed., je certifikovaná Montessori průvodkyně pro kojence a batolata, lektorka Pozitivní disciplíny pro rodiče a několik let pracovala jako pedagog ve veřejných školách. Své dvě děti vychovává podle Montessori principů. Tento přístup k výchově se stal její vášní a hluboce ho respektuje. Ashley inspiruje tisíce rodin po celém světě prostřednictvím svého YouTube kanálu, článků a online kurzů. Nedávno také napsala novou knihu s názvem "The Montessori Home: Create a Space for Your Child to Thrive", která je v současné době k objednání zde.

Pochopte chování svého dítěte a vytvořte si vztah na celý život

Rozčiluje vás chování vašeho dítěte, jste z něj zklamaní nebo se cítíte ohroženi? Na tomto semináři objevíte, co se za tímto chováním skrývá, a jak si s vaším dítětem můžete vytvořit  přátelský vztah na celý život.

Jeanne-Marie Paynel, poradkyně rodičů a odbornice na propojení Montessori principů a pozitivní disciplíny, vám pomůže odhalit skutečný důvod chování vašeho dítěte a ukáže vám, jak můžete tyto informace co nejlépe využít k výchově sebevědomých a empatických dětí.

Jeanne-Marie Paynel

Jeanne-Marie Paynel, M.Ed, je poradkyně rodičů a domácí konzultantka, která vede rodiče k tomu, aby se zbavili pocitu zahlcení a mohli si tak užívat výchovu samostatných a sebevědomých dětí.

Je moderátorkou podcastu The Art of Parenting a zakladatelkou organizace Your Parenting Mentor (dříve Voila Montessori), kde vede nastávající rodiče, pečovatele a rodiče malých dětí k tomu, aby připravili své domovy i sebe sama tak, aby děti v prvních letech života co nejlépe prospívaly.

Věří, že přátelská a pohodová atmosféra umožní každému dítěti, aby se z něj stal samostatný, sebevědomý a schopný student. Spojuje tři své vášně: Montessori, vědomé rodičovství a pozitivní disciplínu.

Jejím posláním je pomáhat rodičům pochopit skutečný význam své role - nejsou sluhy ani učiteli, ale podporovateli a průvodci přirozeného vývoje svých dětí.

Rozdíly v přístupu k chlapcům a dívkám

Vývoj u kluků a holek je odlišný, ale v čem přesně? Je normální, že kluci křičí a pořád běhají a že holky to mají třeba jinak? Jak se vyvarovat tomu, že po klucích chceme v určitém věku něco, co pro ně není přirozené? Proč je důležitý mužský vzor? Chtěli byste vědět, jak dávat dětem zpětnou vazbu a proč je moc důležité zkusit proniknout do "jejich světa"? Na odpovědi na tyto a další otázky se můžete těšit.

Milan Studnička

Pomáhám lidem znovu získat životní nadhled a radost ze života... Pracuji jako psycholog s rodiči, partnery i dětmina Malé Straně v Praze a ukazuji, jak se naučit žít radostný život, i když se nacházíme v těžkých životních situacích.  

Abych dokázal inspirovat více klientů, píšu knihy (Každá bolest má svou příčinu, Pohodové rodičovství) a pořádám přednášky po celé ČR. Ale hlavně se věnuji projektu DOVYCHOVAT, což je online platforma pomáhající nešťastným rodičům a nespokojeným párům, kteří hledají cestu, jak to doma dělat jinak, aby nebylo tolik smutku, pláče a napětí.  

Ale hlavně jsem chlap, pro kterého je rodina na prvním místě!

https://www.milanstudnicka.cz

O prvních slovech, psaní a čtení. Naše role v jazykovém rozvoji našich dětí.

Jak jazyk ovlivňuje naše vztahy, myšlení, vnímání reality, dává řád a propojuje? Jak se děti rozvíjí ve všech jeho formách (neverbální i verbální komunikaci, čtení i psaní)? Jaký je v rozvoji jazyka význam absorbující mysli a senzitivních období? Kdy se objevuje u dětí zájem o psaní a jak je můžeme podpořit? Jak podpořit zájem o čtení a jak vybírat první dětské knihy? 

Na tyto otázky a mnoho dalších jsme se zeptali Dity Dlouhé! A věříme, že rozhovor vám nejen poskytne důležité informace, ale také vás bude inspirovat k rozvoji jazyka vašich dětí.  

Dita Dlouhá

Psycholožka a Montessori lektorka pro věk 0-3,3-6,6-12. Absolvovala národní kurzy Montessori, mezinárodní kurzy AMI v Denveru v USA pro věk 0-3, v Praze pro věk 3-6 let a 6-12 let a mezinárodní kurz Montessori pro inkluzi s německou odbornicí Lore Anderlik. Pracovala v jesličkách, bilingvní školce Montessori i základní škole Montessori. Několik let vedla národní společnost pro Montessori vzdělávání Montessori ČR v Praze. Organizovala diplomové kurzy pro věk 0-3,3-6,6-12 a celou řadu Montessori seminářů se zahraničními odborníky. V současné době vzdělává pedagogy v Čechách a na Slovensku. Zakladatelka projektu huractu.cz

Středa 27.dubna 2022

Hledání rovnováhy mezi disciplínou a svobodou

Společně se podíváme na úzký vztah mezi disciplínou a svobodou a ověříme si tvrzení Marie Montessori, že problémy v chování mají své kořeny v nedostatku svobody. Rozebereme si postoj Marie Montessori k této problematice a uvedeme příklady, jak poskytnout svobodu dětem každého věku, se zaměřením na rané dětství.

Právě svoboda volby a nerušené práce v bohatě připraveném prostředí vede každé dítě k finálnímu úspěchu, kterým je normalizace.

Mary Ellen Maunz

Marry Ellen je

  • Zakladatelka a programová ředitelka kurzů Age of Montessori pro učitele dětí ve věku od 0-12 let a průkopnice kombinovaného vzdělávání Montessori učitelů.
  • Matka tří dospělých dětí.
  • Držitelka certifikátu AMI pro 3-6 let, certifikátu AMS pro 6-12 let, bakalářského titulu v oboru rozvoje dětí a magisterského titulu v oboru integrativní pedagogiky se zaměřením na Montessori.
  • 50 let zkušeností s Montessori vzděláváním jako učitelka batolat, předškoláků i starších dětí, administrátorka a trenérka učitelů.
  • Spoluautorka knihy Read is Child’s Play, vydané v roce 2001, autorka knihy Nurturing Your Child's Inner Life, vydané v roce 2012.
  • Mezinárodní řečnice a školitelka,  zakladatelka Montessori vzdělávacího programu pro děti raného věku v Petrohradě v Rusku.
  • Deset let působila jako zkoušející a členka správní rady Montessori akreditační rady pro vzdělávání učitelů (MACTE) a v roce 2015 obdržela ocenění MACTE Wisdom of the Elders (Moudrost starších).
  • V současné době působí jako MACTE hodnotitel.

Když Mary Ellen nepracuje, je vášnivou fotografkou, ráda čte, chodí na výlety, cestuje, sbírá známky a tráví čas se svými dětmi a blízkými přáteli.

Jak podpořit růstové myšlení a vnitřní motivaci u dětí

Jedním z mnoha aspektů, které dělají Montessori metodu jedinečnou, je to, že již od narození podporuje dětskou zvídavost. Dr. Montessori si všimla, že malé děti rády samostatně zkoumají své okolí a také toho, že je výsledky jejich průzkumu motivují k dalšímu učení. Tuto vnitřní motivaci k učení označuje moderní věda jako růstové myšlení, které může dětem pomoci v hledání řešení problémů a vytrvalosti. Prozkoumejte společně se mnou možnosti, jak aktivovat vnitřní motivaci k učení s ohledem na Montessori přístup a vědu přímo ve vaší domácnosti.

Zaměříme se na:

  • Přechod od pochvaly k uznání s cílem podpořit vnitřní motivaci.
  • Přípravu prostředí, které podporuje pozitivní a nezávislé učení. 
  • Praktické tipy

Blanca Velazquez-Martin

Blanca Velazquez-Martin je zakladatelkou online vzdělávací platformy Whole Child Home, která rodičům nabízí výzkumem podložené nástroje pro podporu emočního vývoje  dětí v domácím prostředí s ohledem na Montessori zásady a pozitivní rodičovství. Má magisterský titul v oboru klinické psychologie, působí jako odborná poradkyně a téměř deset let se zaměřuje na postupy založené na důkazech podporující socioemoční zdraví dětí (jako lékařka a výzkumnice v oblasti sociálních věd). Je certifikovanou trenérkou rodičů v oblasti pozitivní disciplíny a držitelkou certifikátu Montessori od Prepared Montessorian Institute.

Inspirována svou profesní i rodičovskou zkušeností založila Blanca v březnu 2020 Instagramový účet @whole.child.home s cílem podpořit rodiče zůtávající doma během pandemie, přičemž se opírá o Montessori přesvědčení o připraveném dospělém jako nejdůležitějším průvodci dítěte. Nyní podporuje rodiče po celém světě prostřednictvím svých živých webinářů a konzultací pro rodiče.

Blanca pochází z Mexico City a poskytuje podporu rodinám v angličtině i španělštině. Sama byla Montessori dítětem a nyní uplatňuje Montessori výchovu a vzdělávání u svého batolete doma.

Dvojjazyčnost a cizí jazyky u dětí do šesti let

Jak nejlépe přiblížit druhý nebo třetí jazyk dítěti mladšímu šesti let? Způsobuje dvojjazyčnost zpoždění v rozvoji jazykových dovedností? Jakými způsoby můžeme podpořit gramotnost dětí ve více jazycích? V této přednášce se budeme zabývat různými metodami výchovy dvojjazyčných dětí a Montessori principy pro rozvoj jazyka, které je třeba mít na paměti při osvojování dalších jazyků. Podíváme se také na způsoby, jak podpořit jazykovou a kulturní identitu dětí. Nezapomeneme ani na různé modely dvojjazyčného vzdělávání, se kterými se můžete setkat, až budete vybírat vhodnou školu pro vaše dítě.

Gabrielle Kotkov

Gabrielle Kotkov je autorkou webových a instagramových stránek Multilingual Montessori a také moderátorkou Multilingual Montessori Podcast. Získala diplom AMI 3-6 na Institutu Marie Montessori v Londýně v Anglii. Učila v Montessori školách v New Yorku, Londýně a Austinu. Je držitelkou bakalářského titulu z Vassar College, certifikátu TESOL z Columbia University a nyní získala magisterský titul v oboru dětských studií na Linköping University ve Švédsku. V rámci Fulbrightova grantu učila angličtinu italské středoškoláky v sicilské Katánii. Gabrielle hovoří plynně anglicky, italsky, francouzsky a trochu španělsky. Žije v Brooklynu ve státě New York.

Unschooling, trauma a jití „proti proudu"

Pojďte náhlednout blíže, jak takový unschooling vypadá a jak k němu Zdeňka a její rodina přistupují. Uvidíte jakou cestou si Zdeňka prošla a kde je dnes, jak některé kroky vnímaly její děti a jak se na nás všech podepisují traumata z dětství. Možná jste netušili jak moc důležité je vnímaní dětských pocitů a nezlehčování jejich prožívání a právě proto si nenechte tuto přednášku ujít.

Zdeňka Šíp Staňková

Jmenuju se Zdeňka Šíp Staňková. Mám 3 děti (19, 13 a 2), blog Děti jsou taky lidi a stejnojmenný YouTube kanál. Žiju (nejen s dětmi) unschooling, worldschooling, sebeřízené vzdělávání, svobodu, dobrovolnost a vztahy naplněné respektem a úctou. Kromě toho propaguju informovanost v oblasti práv dětí a rodičů ve vzdělávání (fb skupina Řešení problémů ve škole, stížnosti na učitele a školy) a od roku 2012 jsem se podílela na rozvoji iniciativy SvobodaUčení.cz. Také natáčíme celovečerní dokumentární film Svobodné děti. Miluju svobodu, Pipi Dlouhou punčochu, cestování a zmrzlinu.

Čtvrtek 28.dubna 2022

Proč je rozvoj smyslů tak důležitý?

Smyslová výchova je základem Montessori kurikula. Připojte se k Michaelovi a prozkoumejte její hlavní význam a obsah. Podíváme se na propojení a přechod od Smyslové výchovy k oblastem Matematiky a Jazyka. Zjistíme co zůstává a co se mění při přechodu z třídy školkové do školní a k čemu nám tyto úžasné pomůcky slouží. Připravte se na nové poznatky i na prohloubení svých dosavadních znalostí.

Michael Dorer

Michael Dorer je hlavní konzultant Nadace Montessori a výkonný ředitel Montessori programů na Sarasotské univerzitě. Je držitelem certifikátů AMI, AMS a Independent a doktorátu v oboru Instructional Leadership. Michaelovy pedagogické zájmy zahrnují představivost, holismus, vedení tříd, kosmickou výchovu, matematiku a vyprávění příběhů. Je velmi aktivní v oblasti školních konzultací a prezentací na školách a konferencích. Letos je to již 50 let, co Michael působí v Montessori komunitě.

Michael se velmi angažuje v online výuce. Jedním z jeho kurzů je You Can Teach it All. Jedná se o kurz zaměřující se na učební plány pro Montessori průvodce na základních školách.

Druhým kurzem je The Great Lessons: Inspiring a Sense of Wonder. Jde o kurz pro všechny, kteří se zajímají o Velké příběhy.

Michael je autorem dvou knih: The Deep Well of Time: The Transformative Power of Storytelling in the Classroom (Hluboká studna času: Transformační síla vyprávění příběhů ve třídě) a své nejnovější ilustrované knihy pro děti Hatching the Cosmic Egg (Líhnutí kosmického vejce). V současné době Michael pracuje na nové knize zaměřené na vyprávění příběhů v Montessori gramatice.

 „Proč děti zlobí?"

Dr. Montessori učila, že veškeré chování je účelné a zaměřené na určitý cíl. To však neznamená, že je chování dětí vědomé. Když se dítěte zeptáte, proč zlobí, nebude vám schopno odpovědět, protože to neví. Je to hádanka, kterou musíme vyřešit. Pokud k ní ale dospělí nemají ten správný klíč, často se snaží nevhodné chování potlačit pomocí různých krátkodobých a neúčinných přístupů. Na tomto semináři se naučíte tuto záhadu vyřešit a objevíte nástroje, které dětem pomohou dosáhnout pozitivní, dlouhodobé změny a pomohou jim najít své místo ve třídním kolektivu.

"Odměny a tresty jsou nejhoršími nepřáteli přirozeného vývoje dítěte." ~ Maria Montessori.

Chip DeLorenzo

Chip DeLorenzo je konzultant, trenér a společně s Jane Nelsen napsal knihu Positive Discipline in the Montessori Classroom (Pozitivní výchova v Montessori třídě). Chip působí jako Montessori lektor již více než 25 let. Je držitelem Montessori certifikátů pro průvodce dětí ve věku 3-6 let a 6-12 let a má rozsáhlé zkušenosti i s Montessori dospívajícími.

Po 20 letech působení ve funkci ředitele školy Damariscotta Montessori School v Nobleboro ve státě Maine v USA odešel Chip nedávno do důchodu. V průběhu let pracoval s tisíci Montessori učiteli a rodiči, které učil principům a nástrojům pozitivní výchovy v Montessori prostředí. Chip se svou ženou Kathy a čtyřmi Montessori dětmi žije v Maine.

Vaše náruč jako záruka bezpečí: základní potřeby miminek

Jak často jste slyšeli někoho říkat: "Neberte své dítě do náruče, jinak bude rozmazlené a pokaždé, když bude plakat, bude očekávat, že ho pochováte. Nedovolte, aby s vámi dítě takhle manipulovalo." Když držíte dítě v náručí, je to jako byste ho drželi v takové vnější děloze, v jediném prostředí, které dítěti poskytuje bezpečí a ochranu, stejně jako to dřív dělala děloha pro jeho malé vyvíjející se tělíčko. Budu hovořit o tom, co miminka potřebují, aby se cítila v bezpečí a spokojeně podle toho, jak to naplánovala příroda. To znamená, že prostor pro hraní miminka musí být přizpůsoben tomu, jak se bude učit ovládat své tělo. Musíme však brát v úvahu také jeho sociální a emocionální prostředí, které tvoří dospělí, kteří zajišťují potřeby duchovního embrya. Tím, že nabídneme dítěti svou náruč jako "domov", dokud se toto druhé embryo plně nezmění na vědomé dítě, ve skutečnosti měníme společenské vzorce a možná léčíme i sami sebe.

Karin Slabaugh

Karin získala diplom AMI 0-3 v roce 2004 společně se Silvanou Montanaro a Marií Teresou Vidales. V roce 2010 odcestovala do Itálie, kde se seznámila s Annou Gambacurtou Di Palermo, která pracovala s novorozenci a rodinami více než 50 let, a s Grazií Honegger Fresco, která získala diplom od Marie Montessori v roce 1951. Od roku 2012 studovala u Grazie Honegger Fresco a dva roky strávila pozorováním novorozenců. Karin se pod vedením Grazie účastnila různých programů, v nichž měla možnost prohloubit své znalosti týkající se práce s nejmenšími, kterou Grazia definuje jako "abecedu lidské práce" a "původ Kosmického úkolu". Ve spolupráci s Grazií a jejími kolegyněmi přivezla Karin tuto práci na Mezinárodní Montessori kongres AMI v Portlandu v roce 2013 a v Praze v roce 2017.

Karinin koučink a mentoring pro rodiče Happy Babies Happy Families se zabývá tím, co přispěje k harmoničtějšímu vztahu mezi vámi a vaším dítětem. Blaho dítěte a blaho rodičů jsou hluboce propojeny. Karin také nabýzí kurz The Basic needs of babies. S nejmenšími dětmi a jejich rodiči pracuje od roku 1995.

Svobodná hra venku

Co přináší svodná hra venku dětem?
Jak využít pobyt v přírodě, senzitivitu a 
Hraní venku pro přirozené učení a rozvoj dětí?

Pokud máte v hlavě otázky:

  1. Potřebují dnešní děti hraní venku? Je kontakt s přírodou opravdu tak zásadní pro zdravý rozvoj dětí? V čem?
  2. Má i v dnešní době smysl nechat děti si venku jen tak volně hrát? Neztrácí se tím drahocenný čas pro skutečný vedený rozvoj dětí?
  3. Proč se s dětmi občas vyplatí ušpinit, prožít bezpečné riziko či hravě se poprat, a jak na to? Co děti láká na skákání přes potok, šplhání na strom, stavění přehrad, řádění v kaluží, nebo vaření v blátivé kuchyni? 
  4. Kde je v dětských hrách hranice mezi bojovou hrou a agresivitou?

CO přináší čas venku dětem (i nám dospělým)
PROČ je hra venku klíčová pro přirozený rozvoj dětí i vytváření zdravého vztahu k přírodě a okolí
PROČ si každé z dětí chce hrát jinak a právě příroda je všestranné hřiště
PROČ nevynechávat drsnější, špinavější a bojovnější hry

Výzkumy ukázaly, že čím větší má savčí druh mozek, tím větší je potřeba si hrát. Děti jsou odborníci na (ne)obyčejnou hru. Dnes na ní často nemají prostor a čas. Pobyt a pohyb v přírodě je silným nástrojem nejen pro osobní rozvoj dětí, ale také pro rozvoj jejich vztahu k přírodě.

Seminář je otevřený pro všechny průvodce dětí, které to s dětmi láká ven a chtějí odhalit zákulisí her a přínosů času stráveného venku. 

Mgr. Justina Danišová

 „Pozorování dětí při jejich objevech, hrách a učení venku mi dává každý den důkazy, jak ohromná příležitost pro rozvoj studentů, malých dětí i nás učitelů, nabízí nejen příroda, ale také centra měst plné architektury i nové městské divočiny. To vše jsou učebny, které startují u dětí víc zájmu, otázek i vnitřní motivace.“

“Nature is not a place to visit. It is home.” Gary Snyder

Pracuji ve Vzdělávacím centru TEREZA jako metodik v projektech Učíme se venku ucimesevenku.czjdeteven.cz či badatele.cz. Pomáhám učit (a hrát si) venku aktivním učitelům, vychovatelům, rodičů i prarodičům. Společně pak „vytahujeme“ děti ven. Vystudovala jsem Přf UK (učitelství biologie-geologie), dnes mě v naší „domoškole“ školí doma i venku hned 4 učitelé (13, 11, 9, 6). Společně se svým mužem rozvíjíme i téma svobodného hraní viz svobodnahra.cz. Společně jsme vydali i knihu a každý měsíc se můžeme potkat na stránkách časopisu Krásný rok.   

KONTAKT:
T: + 420 723 234 028
E: justina.danisova@svobodnahra.cz, justina.danisova@terezanet.cz
W: svobodnahra.cz, ucimesevenku.cz, jdeteven.cz
FB: facebook.com/ucimesevenku.cz/,
FB komunita: facebook.com/groups/ucimesevenku/
IG: instagram.com/ucime_se_venku/

 

Výzvy v oblasti dětského spánku a usínání

Spánek je jednou z nejčastějších témat v oblasti péče o děti. Je to téma plné různorodých informací, ale také nejistot a výzev. Na konferenci budeme s Lenkou mluvit o tom, jaké jsou nejčastější výzvy rodičů v oblasti dětského spánku a usínání. Jedním z nejúčinnějších pomocníků je například čtení, povídání či tvorba pohádek. Tématem budou také spánkové pohádky a jejich tvorba.

Mgr. et Bc. Lenka Medvecová Tinková

Medicínská antropoložka, spánková vědkyně a zakladatelka webu ProsímSpinkej
Lenka se již několik let věnuje výzkumu dětského spánku, uspávání a tvorbě terapeutických pohádek ke klidnému spaní.
Je autorkou několika knih pro rodiče, odborníky a pohádkových knih pro děti.

Pátek 29.dubna 2022

Pozorovat neznamená opravovat

Víme, že pozorování je Montessori metodou, ale víme proč bychom měli pozorovat? Jaký je účel pozorování? Věděli jste, že pozorování je zvyk, který je třeba trénovat?

Dr. Montessori řekla, že pozorujeme proto, abychom "vedli rozvoj dětské duše". Nepozorujeme proto, abychom někoho opravovali. Dr. Montessori učila: "Není to učitel, kdo dítě přiměje, aby si všimlo svých chyb, a ukáže mu, jak je napravit, ale je to komplexní práce vlastní inteligence dítěte, která k takovému výsledku vede".

Během této prezentace Dr. Paul Epstein definuje "duši dítěte". Paul popíše svůj systém učení pozorováním C.O.R.E. a jak používání tohoto systému vede k poznávání dětí ... a nás samotných. Když se učíme, stáváme se "radostnými pozorovateli", kteří vedou děti mnohem efektivněji.

Paul Epstein

Paul je ředitelem pro vzdělávání ve společnosti Designs for Lifelong Learning. Ve školství působil jako administrátor, univerzitní profesor, školitel učitelů, třídní učitel, výzkumný pracovník, konzultant a autor.

Paul je vysoce uznávaným mezinárodním inspirativním řečníkem a přináší pedagogům a rodičům po celém světě inspirativní zážitky z učení. Je autorem mnoha článků a knih, včetně An Observer's Notebook: Learning from Children with the Observation C.O.R.E. Je také spoluautorem knih The 60-Day Montessori Observation Workbook a The Montessori Way, souhrnného díla o zkušenostech s Montessori.

Má zkušenosti s administrativou, mimo jiné pracoval jako ředitel Montessori škol a do jedné z nich zavedl program International Baccalaureate Middle Years. Paul působí také jako ředitel a trenér programů vzdělávání Montessori učitelů. Působil jako učitel v Montessori programech pro děti raného věku, studenty střední a vysoké školy.

Paul je držitelem certifikace Montessori učitelů v oblasti raného dětství a dospívání a má doktorát z kulturní antropologie.

Pohyb a zdravý risk u dětí do tří let

Pohyb je jednou z charakteristik lidských bytostí. Pohyb je akce a energie směrem vpřed - vstříc budoucnosti. Pohyb probouzí a aktivuje mnohé naše mentální kapacity a také pomáhá ukotvit nové informace a zkušenosti v naší nervové síti.

U dětí mladších tří let pohyb úzce souvisí s riskováním. Dítě každý den riskuje, dělá naprosto nové a dosud nevyzkoušené věci, aby nabylo zkušenosti a dozvědělo se něco o sobě i světě kolem něj. Příroda má zásadní roli ve vývoji dítěte. Přiměřené riskování nelze naučit, je to dovednost, kterou si každá lidská bytost musí vyvinout. Jak? To se dozvíte v této přednášce.

Gabriela Velazquez

Gabrielina Montessori cesta začala už v dětství, její maminka byla totiž Montessori učitelkou, takže Gabriela docházela do mexické Montessori školy. Bylo pro ni přirozené následovat matčiny stopy a také se v dospělosti zabývat Montessori pedagogikou. Gabriela získala titul ve vzdělávaní nejmenších dětí a později AMI diplom pro děti od narození do tří let. Více než dvacet let pracovala v Montessori školách v Mexiku a v USA. Gabriela postupně dokončila náročný AMI tréninkový program, aby se mohla stát AMI trenérkou pro asistentky dětí od narození do tří let. Podílela se na vzdělávání učitelů v Argentině, Denveru, San Diegu a na Taiwanu.

V poslední době vedla Montessori výcviky pro věk 0-3 ve Phoenixu, Číně, Argentině, Španělsku a Mexiku. Pracuje jako AMI lektorka, konzultantka a zkoušející a je ředitelkou tréninkové sekce na Jihozápadním institutu Montessori studií ve městě Mesa v Arizoně, Montessori institutu ve Valencii ve Španělsku a Montessori tréninkového centra v Poznaňi v Polsku.

Péče o druhé začíná péčí o sebe

Jste učitel nebo rodič, který se už cítí vyčerpaný? Neustále myslíte na ostatní, ale na vás už žádný čas nezbývá? A pokud by náhodou zbyl, jste příliš vyčerpaní na to, abyste něco podnikli?

V této přednášce se naučíte, jak o sebe pečovat a znovu se napojíte sami na sebe, abyste se už nikdy necítili provinile, když dáte sebe na první místo. Pomohu vám vytvořit si rozvrh sebepéče, který budete neustále používat s ohledem na své potřeby. Zahojíte své nitro a budete se cítit povzbuzeni, když za sebou necháte překážky, které vám znemožňují osvobodit se od energie druhých, kteří kvalitě vašeho života nepřispívají. Naučíte se, jak poslouchat svůj vlastní hlas a dokázat se za sebe postavit.

Pojďte se spojit s tou nejdůležitější osobou ve vašem životě – totiž s VÁMI!

Val Alino

Val Alino je nejen Montessori průvodkyní, ale i životní a spirituální koučkou a koučkou vědomého rodičovství. Je také motivační řečnicí, která povzbudila tisíce průvodců, učitelů, rodičů a dětí k tomu, aby se zhojili, vyvíjeli, rostli, transformovali a odemkli svůj plný potenciál.

Přednáší metodu vědomého rodičovství certifikovanou Dr. Shefali a praktikuje NLP podle Richarda Bandlera. Víc jak 10 let vedla svou vlastní Montessori školu.

Zúčastila se kongresů a setkání koučů v Dubaji, Singapuru, USA, Peru i v Evropě. Jako řečník a organizátor se podílela na „Světovém dni řeči“ pro více než 103 zemí na světě. Vyučovala na více než 15 univerzitách ve Spojených státech a Latinské Americe.

Val je odborníkem na vědomé vedení lidí a projektovou manažerkou ve vzdělávání se silnými zkušenostmi ve vytváření vzdělávacích programů schopných generovat zisk.

Během své třicetileté praxe koučky a učitelky povzbuzovala rodiny a týmy z USA, Indie, Španělska, Velké Británie, Nigérie, Mexika, Peru a Kolumbie, aby si užili cestu rodičovstvím a pomáhá vytvářet harmonické rodiny žijící v míru pomocí mindfulness, meditace, duchovní inteligence a prací s emocemi.

Organizování dětského prostoru doma - proč se inspirovat Montessori prostředím

Krása Montessori doma spočívá v tom, že váš domov nemá zrcadlit prostředí Montessori školky/školy. Vlastně úplně naopak. Prostředí Montessori třídy je navrženo tak, aby dětem poskytlo praktické uplatnění dovedností každodenního života, které používají v reálném světě – u vás doma. Zatímco cesta Montessori doma je plná inspirace od hezky upravených polic, didaktických pomůcek a řešení nábytku zaměřeného na děti, faktem je, že pravděpodobně již máte spoustu toho, co potřebuje vaše dítě. Není to jen o poličce nebo funkční kuchyni – jde o základní principy, kterými se řídíme, když podporujeme vývoj CELÉHO dítěte. 

Zvažovat Montessori filozofii z tohoto hlediska znamená zvážit důležitost autonomie a vývoje dítěte a naši roli při respektování tohoto procesu. Společně se podíváme na praktické tipy jak přizpůsobit domácí prostor tak, aby v dětech podpořil samostatnost, zodpovědnost a přirozenost. 

Těším se na společné, smysluplně prožité setkání s Vámi.

Světlana Chumak

„Věnuji se dětem přes 18 let. Každá práce mi otevírala cestu k pozorování a hlubšímu porozumění dětského světa, ať už to bylo organizování volnočasových aktivit pro děti se specifickými potřebami, výstavba sirotčince, koordinace integračních táborů nebo vedení vlastní Montessori školky. Absolvování školy umění mi dodalo větší cit pro vzhled, formy a barvy. Kombinace těchto dvou, na první pohled, odlišných směrů vytvořila jakousi novou formu práce s dětským prostorem. Baví mě hledat a vytvářet rovnováhu v místech, které budou sloužit především dítěti.“

  • Zakladatelka a ředitelka MŠ Montessori Children’s House 
  • Matka 2 děti
  • Držitelka certifikátu AMI pro 2,5-6 let, diplomového národního akreditovaného Montessori kurzu, středoškolského pedagogického diplomu v oboru předškolní a mimoškolní pedagogiky
  • 15 let zkušeností s Montessori vzděláváním jako učitelka batolat, předškoláků, administrátorka a  vedoucí učitelů
  • Školitelka Montessori kurzu pro učitele MŠ a ZŠ v Keni  
  • Oddílový vedoucí letních integračních táborů pro děti se specifickými potřebami, práce s rodinami azylantů, organizování volnočasových aktivit pro děti z uprchlických táborů
  • Hlavní koordinátor projektu „Ostrov Naděje sirotkům z Chennai“ v Indii, výstavba sirotčince se vzdělávacím střediskem
  • Odborná praxe v projektech rozvojové pomoci a výchovy, zprostředkovávání přístupu ke vzdělání dětem
  • Absolventka nejrůznějších kurzů zaměřených na psychologii sociálně znevýhodněných dětí, Montessori terapii, pozorování v Montessori třídách, sebepoznání
  • V současné době se zabývá odborným poradenstvím v oblasti dětských zón a připraveného prostředí 

 

Líbí se vám seznam přednášek?

Registrujte se na konferenci již dnes 🙂