Program
Jak využít potenciálu
prvních tří let života dítěte?
Online konference pro rodiče a učitele MŠ
17. až 21. října 2022
Všechny přednášky budou dostupné každý den vždy v 9:00. Přístup k nim zůstává po celý 1 rok.
Pondělí 17.října 2022
Výbuchy vzteku jako způsob komunikace?!
Děti neustále komunikují - a výbuchy vzteku jsou také metodou komunikace.
Proč se děti vztekají? Můžu za to já?
Jak mohu vztekajícímu se dítěti pomoci?
Dá se výbuchům vzteku nějak vyhnout?
V této přednášce se dozvíte odpovědi na tyto otázky, a mnohem víc! Charlotte Snyder Vás naučí tipy a triky na zvládání výbuchů vzteku, naučí Vás vnímat vztek jako komunikaci a také Vám ukáže, jak podporovat Vaše dítě a pečovat o vztah s ním.
Charlotte Snyder
Charlotte Snyder je vedoucí školy The Baan Dek Montessori v Sioux Falls v Jižní Dakotě. Účastnila se Montessori programu v Kalifornii, dokončila základní trénink na Montessori Northwest v roce 2010 a získala magisterský titul pro vzdělávání na Loyola univerzitě v Marylandu. Užívá si především sdílení Montessori filozofie a budování vztahů s rodinami na blogu Baan Dek a ve svém podcastu.
Jak na odplenkování v duchu Montessori
Přednáška od skvělé Ferne Van Zyl zajisté potěší ty, kteří právě řeší přechod batolat z plenek na nočník a toaletu. Ferne vám ukáže Montessori cestu za odplenkováním a odhalí způsoby, jak se jako dospělý jedinec připravit na tuto cestu dítěte k nezávislosti - s trpělivostí a klidem.
Ferne Van Zyl
Ferne začala svou cestu k Montessori před více než 20 lety jako majitelka a provozovatelka Montessori vzdělávacího centra pro kojence a batolata „Down Under 3” v australském Sydney. Díky své práci s rodiči a pečovateli začala vést velmi úspěšné semináře pro rodiče „How to Talk so Kids will Listen” (Jak mluvit, aby děti poslouchaly) a „Siblings without Rivalry” (Sourozenci bez rivality) a připravila seminář „Toileting Independence” (Nezávislost na toaletě), který jí vynesl přezdívku „The Poo-Poo Guru"
Odplenkování s citem a v pohodě
V této přednášce hovoří Sarah Moudry o... nočnících. Slyšíte správně!
Víte, kdy je ideální čas začít s učením na nočník? Lze začít příliš brzy nebo příliš pozdě?
Ideální doba k tomu, abyste vašemu dítěti představili nočník závisí na mnoha faktorech - na jeho přirozeném vývoji, připraveném prostředí či úrovni schopností starání se samo o sebe.
Naučte se, jak pomocí Montessori metody přistupovat k učení na nočník laskavě a přiměřeně vývoji vašeho dítěte. Tato přednáška je pro Vás, ať už máte doma úplné miminko nebo dítě školkového věku
Sarah sdílí tipy a triky, výzkumy a fakta, která inspirovala tisíce dětí v jejích třídách k tomu, aby se naučily chodit na nočník/záchod. V tomto videu také představí svou knihu Toilet Awareness a zmíní svou práci ve školách po celém světě.
Sarah Moudry
Sarah Moudry vytváří Montessori prostředí pro děti a rodiny a nabízí konzultace rodičům i učitelům malých dětí.
Je zakladatelkou a majitelkou Studia June (@thestudiojune), vzdělávacího prostoru pro Montessori děti i rodiče a "Domova pro rodiny" Family Friendly Home (@familyfriendlyhome), vzdělávací návrhářské Montessori firmy. Je také autorkou několika knih (First Foods to Family Meals, Toilet Awareness, In A Montessori Home a What is the Montessori Toddler Community?).
Sarah je matkou tří dětí a žije se svou rodinou na severozápadě USA, kde společně tráví čas pečením a hraním rodinných her.
Pohyb a zdravý risk u dětí do tří let
Pohyb je jednou z charakteristik lidských bytostí. Pohyb je akce a energie směrem vpřed - vstříc budoucnosti. Pohyb probouzí a aktivuje mnohé naše mentální kapacity a také pomáhá ukotvit nové informace a zkušenosti v naší nervové síti.
U dětí mladších tří let pohyb úzce souvisí s riskováním. Dítě každý den riskuje, dělá naprosto nové a dosud nevyzkoušené věci, aby nabylo zkušenosti a dozvědělo se něco o sobě i světě kolem něj. Příroda má zásadní roli ve vývoji dítěte. Přiměřené riskování nelze naučit, je to dovednost, kterou si každá lidská bytost musí vyvinout. Jak? To se dozvíte v této přednášce.
Gabriela Velazquez
Gabrielina Montessori cesta začala už v dětství, její maminka byla totiž Montessori učitelkou, takže Gabriela docházela do mexické Montessori školy. Bylo pro ni přirozené následovat matčiny stopy a také se v dospělosti zabývat Montessori pedagogikou. Gabriela získala titul ve vzdělávaní nejmenších dětí a později AMI diplom pro děti od narození do tří let. Více než dvacet let pracovala v Montessori školách v Mexiku a v USA. Gabriela postupně dokončila náročný AMI tréninkový program, aby se mohla stát AMI trenérkou pro asistentky dětí od narození do tří let. Podílela se na vzdělávání učitelů v Argentině, Denveru, San Diegu a na Taiwanu.
V poslední době vedla Montessori výcviky pro věk 0-3 ve Phoenixu, Číně, Argentině, Španělsku a Mexiku. Pracuje jako AMI lektorka, konzultantka a zkoušející a je ředitelkou tréninkové sekce na Jihozápadním institutu Montessori studií ve městě Mesa v Arizoně, Montessori institutu ve Valencii ve Španělsku a Montessori tréninkového centra v Poznaňi v Polsku.
Odměny a tresty - Proč nefungují dlouhodobě?
Odměny a tresty se považovaly za samozřejmou součást výchovy. Zatímco o rizicích trestů se začalo mluvit už dřív, rizika odměn, pochval a soutěží nejsou zatím příliš známé.
Jejich nevýhodou je, že většinou zafungují na děti hned a tak už se moc nepřemýšlí, čím poškozují děti z dlouhodobého hlediska jejich zdravého vývoje.
PhDr. Jana Nováčková
PhDr. Jana Nováčková, CSc. psycholožka, má praxi v poradenské práci i v psychologickém výzkumu. Podílela se na mezinárodním projektu Zdravá škola. Od roku 1990 se angažovala v NEMES (Nezávislá mezioborová skupina pro transformaci školství). Je spoluautorkou konceptu a knihy Respektovat a být respektován, které se od prvního vydání v r. 2005 prodalo téměř 100 000 výtisků.V r. 2020 připravila spolu s D. Nevolovou revidované a rozšířené vydání této knihy. Publikovala řadu článků v odborném i populárním tisku (většina je uvedena na www.respektovani.com, v sekci články, včetně odkazů na videozáznamy jejích vystoupení na konferencích, TEDxPrague, Duše K.) Její seriál Mýty ve vzdělávání v Lidových novinách (1999), byl vydán i knižně. Od r. 1990 se věnuje lektorské činnosti, zejména kurzům Respektovat a být respektován. Žije v Praze.
Rozvoj emoční inteligence u dětí
Podíváme se spolu na to, co je a není emoční inteligence a jak ji u dětí rozvíjet tak, aby jim i v budoucnu sloužila k nalézání pocitu smyslu a štěstí v životě. V začátku se zdržíme u nás dospělých: Uvědomíme si, jak to máme s pocity a pro hlubší porozumění se podíváme také na fungování emočních částí mozku. Probereme řadu konkrétních nástrojů pro konkrétní situace, které můžeme jako rodiče dětem dát, aby se ve světě emocí lépe orientovaly. Na závěr se také podíváme na pár užitečných produktů pro rozvoj EQ.
Mgr. Kateřina Trávníčková
Pro Kateřinu Trávníčkovou je montessori životním stylem. I proto založila citlivou a láskyplnou Školičku Šídlo, která se vymyká nejen vzhledem, ale především tím, že jsou v ní děti vedeny k rozvoji emoční inteligence. Kateřina se od střední školy věnuje psychologii a v současnosti je pohlcena neurovědami, díky kterým ostatním rodičům zpřístupňuje pochopení témat ve vztahu k sobě a svým dětem. Kateřina je v psychoterapeutickém výcviku a kromě rozvoje emoční inteligence u dětí konzultuje a přednáší také na téma rodičovských trablů jako jsou nelehké vztahy mezi sourozenci, digitální minimalismus u dětí, nástup do školky apod. Jako influencer se k těmto tématům dostává také na Instagramu, kde inspiruje svým přístupem k dětem.
Úterý 18.října 2022
Přivítejte novorozence podle Montessori: Připravte sebe i Váš domov
O Montessori školkách a o tom, jak pomocí Montessori principů pracovat s batolaty, jste již určitě slyšeli hodně. Ale věděli jste, že Montessori je způsob života, který oceníte ještě předtím, než se Vám narodí miminko?
V této přednášce se dozvíte, jak se nejlépe připravit na klidný porod, jak uzpůsobit domov pro potřeby novorozence a jak úspěšně vytvořit takové domácí prostředí, které bude příjemné pro celou rodinu.
Jeanne-Marie, jež je průvodcem rodičů, spojuje svou vášeň pro Montessori se zkušenostmi, které nasbírala jako porodní dula a také při tom, když mnohým rodinám pomáhala s přípravou bezpečného a stimulujícího domova pro jejich miminko.
Jeanne-Marie Paynel
Jeanne-Marie Paynel, M.Ed, je poradkyně rodičů a domácí konzultantka, která vede rodiče k tomu, aby se zbavili pocitu přehlcení a mohli si tak užít výchovu samostatných a sebevědomých dětí.
Je moderátorkou podcastu The Art of Parenting a zakladatelkou organizace Your Parenting Mentor (dříve Voila Montessori), kde vede nastávající rodiče, pečovatele a rodiče malých dětí k tomu, aby připravili své domovy i sebe samotné tak, aby děti v prvních letech života prospívaly.
Věří, že přátelská a pohodová atmosféra umožní každému dítěti, aby se z něj stal samostatný, sebevědomý a schopný žák. Spojuje tři své vášně: Montessori, vědomé rodičovství a pozitivní disciplínu.
Posláním Jeanne-Marie je pomáhat rodičům pochopit skutečný význam své role - nejsou sluhy ani učiteli, ale podporovateli a průvodci přirozeného vývoje svých dětí.
Sledujte Jeanne-Marie na jejím YouTube kanále "Voila Montessori", kde sdíli mnoho skvělých aktivit, které můžete doma s dětmi vyzkoušet. Na jejím Instagramu @jeannemariepaynel se dozvíte o všech novinkách. Podívejte se také na její školu pro rodiče (The Parenting School), což je lehce stravitelný online kurz doprovázený týdenními skupinovými schůzkami, v nichž si osvojíte výhody Montessori principů ve spojení s pozitivní disciplínou.
Jak mohou rodiče ovlivnit rozvoj řeči dítěte a předverbální komunikace pomocí znakování
Jakými způsoby mohou rodiče pozitivně, či negativně ovlivnit vývoj řeči dítěte? A co je to znakování?
Ve workshopu sympatické Michaely Tilton se dozvíte, že rozvoj mluvení je zcela přirozený a že dítě se učí mluvit zejména od svých rodičů. Michaela bude hovořit o tom, co rozvoj řeči pozitivně ovlivňuje a také o tom, co ho může zpomalit. V neposlední řadě představí předverbální komunikaci, ve které nebude chybět ani znakování, jako způsob domluvení se s dítětem ještě předtím, než se rozvine řeč.
Jak může znakování pomoci při bilingvním rozvoji řeči? Může nám znakování pomoci snížit množství uvztekaných chvil? Neopozdí znakování vývoj řeči dítěte? A neztratí dítě znakováním zájem o mluvení? To se dozvíte ve srozumitelném workshopu s mnoha příklady z praxe.
Michaela Tilton
Máma dvou báječných bilingvních holek. Nadšená propagátorka přirozeného přístupu ke vzdělávání ovlivněna Montessori pedagogikou a neurovědou. Přes 15 let se věnuje rozvoji komunikace v mateřštině a angličtině, jako první představila znakování v ČR, zakladatelka konceptu GoKids, založila projekt na podporu rodičů, kteří chtějí pomoci svým dětem dosáhnout bilingválnosti v angličtině, školí lektory, učitele, přednáší na konferencích, pořádá webináře a online kurzy. Spoluautorka knihy o výchově S láskou i rozumem.
Více informací o znakování a eBook ke stažení zdarma najdete na www.babysigns.cz.
Jak uspořádat pokojíček batolete tak, aby podporoval soustředění a přirozený rozvoj?
Znuděná batolata musí zapojit svou fantazii, a ta přestimulovaná naopak zlobí.
Vy, jakožto rodiče, jste těmi nejdůležitějšími učiteli pro vaše děti. Děti se učí velice rychle. Pokud praktikujete pozorování a jste s dětmi v přítomnosti, můžete měnit jejich prostředí tak, aby pořád nabízelo nové výzvy a pomáhalo jim tak budovat jejich sebevědomí.
Pokud se chcete dozvědět vše o tom, jak připravit Montessori prostředí pro Vaše batole tak, aby podporovalo učení a soustředění, je pro vás tato přednáška jako stvořená.
Katelynn Johnson
Katelynn Johnson je zakladatelkou, ředitelkou a učitelkou v prvním německém Montessori centru pro malé děti. V její škole, Montessori Mother ELC v Berlíně, se každý týden účastní Montessori bloků 80 batolat a miminek s rodiči.
Katelynn je AMI-certifikovaná Montessori průvodkyně od narození do tří let. Učí již přes osm let a specializuje se na vícejazyčná prostředí a vývoj řeči.
Dítě rozkvétá, ale partnerský vztah vadne
Máte skvělého partnera, vymodlené dítko, tedy to, po čem jste v životě toužila, ale přesto to najednou není ono? A jak to máte s intimním životem? Pokud v tomto směru nyní pokulháváte, nevěšte hlavu, nejste v tom sama.
Proč je období, kdy jsou děti malé, jedno z nejnáročnějších pro vztah?
Díky příjemnému rozhovoru se sympatickou a milou Denisou Říha Palečkovou se dozvíte, proč po porodu mnohdy ubývá chuť na sex, proč vztahy krachují v období, kdy jsou děti malé a naučíte se, jak se vyvarovat postupnému pohřbívání vztahu.
Jak důležitý je ve vztahu respekt, síla doteku a tělesný kontakt? Otevřený rozhovor s Denisou Vás nabudí na vrácení jiskry do vztahu s Vaším partnerem.
Mgr. Denisa Říha Palečková
Přední česká lektorka partnerských vztahů a intimity. Přináší zcela nový pohled na sexualitu a metody, jak tuto oblast využít pro zdraví, štěstí a osobní rozvoj. Od roku 2002 pomohla již desetitisícům tisícům lidí k radostnějšímu a naplněnému životu. Učí, jak žít lásku a vášeň v jednom vztahu i po mnoha letech. Zakladatelka Školy šťastného partnerství, výcviku celostní smyslné masáže CORE TOUCH® a masážního studio ARKAYA®. Do Čech zavedla také tzv. vaginální mapování a léčení jizev. Autorka mnoha online programů pro podporu naplněného života a šťatsného partnerství pro ženy, muže i páry.
Pod po(k)ličkou: 10 věcí, které vaše dítě OPRAVDU potřebuje!
Pokud jste rodičem, tak je toto video určeno právě vám! Teď můžete na chvíli pustit z hlavy poličku s pomůckami pro vaše dítě... tentokrát totiž půjdeme trochu hlouběji. Budeme pátrat po tom, v čem tkví opravdové efektivní Montessori rodičovství, bez kterého by ta polička byla jen poličkou. V této přednášce budeme mluvit o deseti věcech, které od vás vaše dítě skutečně potřebuje tak, abyste nemuseli jen přemýšlet o pomůckách a aktivitách a mohli si rodičovství užít.
Ashley Yeh, M.Ed.
Ashley Yeh, M.Ed., je certifikovaná Montessori průvodkyně pro kojence a batolata, lektorka Pozitivní disciplíny pro rodiče a několik let pracovala jako pedagog ve veřejných školách. Své dvě děti vychovává podle Montessori principů. Tento přístup k výchově se stal její vášní a hluboce ho respektuje. Ashley inspiruje tisíce rodin po celém světě prostřednictvím svého YouTube kanálu, článků a online kurzů. Nedávno také napsala novou knihu s názvem "The Montessori Home: Create a Space for Your Child to Thrive", která je v současné době k objednání zde.
Registrujte se na konferenci
již dnes!
Středa 19.října 2022
Jak na sourozeneckou rivalitu
Při vývoji osobnosti se sourozenci navzájem ovlivňují a získávají životní a sociální dovednosti jeden od druhého. Je důležité, aby byl sourozenec dobrým vzorem pro toho druhého, nicméně Vy, jakožto rodiče, musíte porozumět tomu, že chování dítěte velmi záleží na tom, jak rodiče reagují a jak se k němu chovají.
Myslíte, že záleží na tom, zda se narodíte jako nejstarší, nebo nejmladší ze sourozenců? Je někdo zodpovědnější a jiný rozmazlenější?
V této prezentaci Vám Kiran poví o vlivu pořadí narození na vývoj osobnosti, probere s Vámi hlavní faktory sourozeneckých šarvátek a také vám dá tipy k řešení sourozenecké rivality. Dozvíte se, co ovlivňuje každého sourozence a nebudou chybět ani tipy pro vědomé vedení dětí k vytvoření klidnějšího domácího prostředí. V neposlední řadě si také popíšete rodičovský styl, který je důsledný, ale respektující. Pojďte na to spolu s námi!
Kiran Paek
Kiran Paek se pohybuje v Montessori komunitě již přes 30 let. Poté, co dokončila své vzdělání, začala kariéru jako asistentka učitele a postupně se stala hlavní učitelkou na Princeton Montessori School v Princetonu. Po deseti letech výuky na Princeton Montessori založila v roce 2008 Lawrence Montessori School a stala se její ředitelkou.
Když se Kiran naskytla příležitost pro ředitelskou pozici v AMS tréninkovém centru, přestěhovala se v roce 2015 do Pekingu a následně do Šanghaje. Je zakladatelkou a ředitelkou MACTE akreditovaného a k AMS přidruženého tréninkového centra - Advanced Study Center for Montessori Community ve Wuxi, v Číně - pro které vyvinula hybridní výukové programy pro nejmenší děti, miminka a batolata. Od roku 2007 pracuje také pro MECTA a AMS.
Kiran má AMS certifikát pro rané dětství, magisterské studium Early Childhood z Chaminade University of Honolulu na Havaji, Master of Fine Art from Tisch School of Art in New York University. Miluje procházky a zpívání ve sboru. Její čtyři děti a dvě vnučky jsou pro ní inspirací k tomu být součástí Montessori komunity. Doufá, že Montessori ovlivní životy dětí, rodičů a učitelů v globálním měřítku.
Nejoblíbenější montessori aktivity pro čerstvě chodící
Jakmile dítě začne chodit, máme před sebou úplně novou etapu jeho života.
Dokáže se samo přemístit, kam potřebuje. Díky chůzi se mu uvolnily ruce, začíná je více a více používat k manipulaci a ke spolupráci.
Je toho tolik, co vše už může dokázat! Je tedy jen na nás, jak ho v tomto období podpoříme.
Ukážu vám nejoblíbenější montessori aktivity pro čerstvě chodící děti, které by neměly v jeho pokojíčku chybět. Nejen, že ho budou bavit, ale také podpoří jeho aktuální vývoj.
Mgr. Michaela Willheimová
Míša je montessori lektorka, průvodkyně a konzultantka. Kromě pedagogického vzdělání má také Montessori certifikaci pro věk 0-3 a 3-6 od Association Montessori Internationale (AMI).
Montessori se věnuje více než 15 let. Stála u zrodu RC Paleček, kde začali s konceptem Montessori pracoven a RC Andílek (nyní Montessori školy Andílek), kde založila montessori třídu pro batolata. Od té doby pracuje s dětmi, rodiči i pedagogy. Srdeční záležitostí jsou pro ni miminka a batolata .
Je zakladatelkou projektu Žijeme montessori a spoluautorkou online kurzu „Jak na montessori doma 0-3“.
Jak podpořit dítě v senzitivním období jazyka v jeho domácím prostředí?
"Řeč je jedním ze znaků, který odlišuje člověka od zvířat. Je to dar přírody, který byl dán pouze člověku. Je výrazem jeho inteligence." Dr. Maria Montessori, The Formation of Man.
V této přednášce bude hlavním tématem řeč. A také čtení. Nejprve se spolu s Monishou zaměříte na vývoj řeči od narození.
Proč je důležité mluvit na malá miminka, i když nám ještě nerozumí? Jak s nimi vlastně hovořit?
Jak u dětí probudit lásku ke knihám a ke čtení?
Jak poznáte Montessori knihu vhodnou pro miminka, batolata a předškolní děti?
Zajímá Vás, jak připravit prostředí podněcující ke čtení? Existují i další cesty pro rozvoj řeči? Neváhejte a nechte Monishu, aby Vám na tyto a další otázky odpověděla.
Monisha Monikantarajan
Monisha Monikantarajan je Montessori dítě a Montessori rodič, který si užívá sdílení svých Montessori aha-momentů ozvláštněných Tamil kulturou na svém Instagramu Tamil Montessori.
Původně inženýrka se stala obchodní vedoucí a pracuje na plný úvazek jako programová manažerka u společnosti Microsoft. Její Montessori cesta začala už v dětství, poté následovalo absolvování jejího prvního AMI asistentského kurzu a v současné době je AMI-certifikovanou Montessori průvodkyní pro děti od narození do tří let, od tří do šesti let a od šesti do dvanácti let.
Monisha je také autorkou knih pro děti, knihy začala psát ve svém rodném jazyce - tamilštině - pro svou dceru, jelikož v tomto jazyce mnoho knih pro mladé čtenáře k dispozici není. Její první kniha v tamilštině "Vaazhai ilai virundhu" byla vydána v září 2021.
Zatímco ve dne tráví čas v práci, kterou miluje, po nocích se věnuje své vášni pro vývoj dětí skrze Tamil Montessori. V online prostoru sdílí střípky toho, jak vychovává dceru dle Montessori principů, ale i kulturní zdroje, které dětem pomohou zůstat ve spojení se svými kořeny, a zdroje v několika jazycích vhodné pro různé věkové kategorie. Kromě toho vzdělává rodiny zajímající se o Montessori rodičovství po celém světě.
Monisha pochází z Indie a v současné době žije na malebném americkém severozápadě s manželem a jedenapůlletou dcerou.
Zdravá výživa v pohodě
Řešíte, co Vaše děti jedí? Zamýšlíte se nad skladbou jídelníčku nebo jste rádi, že do dětí alespoň něco “dostanete”?
Proč je třeba zdravě jíst a jak to zvládat i bez počítání kalorií anebo jakýchkoliv jiných nepřirozených restrikcí? Jaké jsou nejběžnější výživové omyly a nejlepší výživová doporučení?
Díky milému rozhovoru s PharmDr. Margit Slimákovou budete mít možnost dozvědět se, jaká jsou výživová doporučení pro děti do 3 let, jak je to se sladkými nápoji, nebo sladkým jídlem a na co si dát pozor například u těstovin, či pečiva. Vše srozumitelně, s nadhledem a bez odsuzování.
PharmDr. Margit Slimáková
PharmDr. Margit Slimáková, dietoložka, blogerka a propagátorka zdravotní prevence. Autorka bestsellerů „Velmi osobní kniha o zdraví“ a „Osobní receptář pro zdraví a pohodu“ a výživového doporučení Zdravý talíř. Zakladatelka 1. českého think tanku Globopol věnujícího se tématům zdravotní prevence a výživy.
Pravidelně publikuje a přednáší, propaguje zdravou výživu pro školy a nemocnice.
Důležitost napojení se na naše dítě v prvních třech letech jeho života
Život je řetězem vytváření citových pout a vždy směřuje k něčemu většímu a lepšímu.
Dnes více než kdy jindy by mělo být zacházeno s emocionální stránkou vývoje dítěte opatrně a vědomě. Jako dospělí hrajeme velkou psychologickou roli v procesu vytváření citových pout dítěte tím, že modelujeme zdravé lidské postoje a chování. Pojďme společně objevit proč jsou citová pouta tak nezbytná pro vývoj dítěte.
Gabriela Velazquez
Gabrielina Montessori cesta začala už jako dítě. Její matka byla Montessori učitelkou, školní léta prožila v Montessori škole v Mexiku. Bylo tedy velmi přirozené, že se po dosažení dospělosti také rozhodla věnovat Montessori vzdělávání. Získala diplom AMI 0-3. Po více než 20 letech práce v Montessori školách v Mexiku a ve Spojených státech Gabriela dokončila náročný program AMI Training of Trainers a byla jmenována trenérem AMI pro věk 0-3. Pracovala na vzdělávacích kurzech pro průvodce dětí ve věku 0-3 v Argentině, Denveru, San Diegu a na Tchaj-wanu.
Nedávno prezentovala 0-3 asistentské kurzy ve Phoenixu, Číně, Argentině, Španělsku a Mexiku. Působí jako lektorka, konzultantka, zkoušející pro AMI a je ředitelkou výcviku na Southwest Institute of Montessori Studies v Mesa v Arizoně, Instituto Montessori Valencia ve Španělsku a v Montessori Training Center Poznan v Polsku.
Jak podpořit batolecí spánek bez spánkového tréninku
Většina rodičů očekává, že v batolecím věku bude dítě samostatnější i co se spánku týče. Představa samoregulace je však něco, co od batolat rozhodně nemůžeme očekávat. Znamená to, že si tedy nemůžeme proces uspávání a spánku zjednodušit? To určitě ne. Existuje spousta věcí, které můžeme udělat, abychom podpořili své batole v kvalitním a dostatečném spánku. Jak na to? To se dozvíte v této přednášce.
Anna Růžičková
Anna Ružičková je zakladatelkou projektu Sleepy Sheepie, pod který patří i úspěšný vzdělávací a podpůrný projekt Spánek miminek (@spanekmiminek). Zároveň je certifikovanou spánkovou poradkyní pro děti do 4 let, vytvářející nejrůznější vzdělávací materiály pro rodiče a další pečovatele. Iniciativně se zabývá informovaností o bezpečnosti spánku kojenců. Je autorkou knihy Spánek miminek, která vyšla v dubnu 2022. A také je maminkou malého Jakuba, díky kterému se vydala spánkovou cestou a podnikání.
Čtvrtek 20.října 2022
S láskou k hudbě od narození
Přemýšleli jste někdy o tom, jaké výhody nám poskytuje společná hra na hudební nástroje?
Kromě jiného je to pocit sounáležitosti a propojení s ostatními. Společnou hrou také podporujeme naši pohodu a navíc získáváme prostředek ke konstruktivnímu vyjádření emocí. Pro děti v první fázi vývoje představují právě tyto tři hlavní výhody důležitou podporou komplexního vývojového procesu.
V této přednášce bude Úna hovořit o sociálních, emočních i vývojových benefitech, které provázejí hraní na hudební nástroje a rovněž Vám navrhne přístupné a kreativní způsoby, jak dát hudebním zážitkům prostor a čestné místo ve Vaší komunitě.
Úna Shea
Úna Shea je součástí Montessori prostředí většinu svého života jelikož vyrůstala v rodině Montessori pedagogů. Je držitelkou titulu BMus (Hons) ve hře na housle z Royal Welsh College of Music and Drama, také má diplom AMI pro děti od narození do tří let z mezinárodního Montessori institutu v Holandsku a k tomu je certifikovanou Suzuki učitelkou houslí na Suzuki Association of the Americas. Má mnohé zkušenosti z různých vzdělávacích prostředí, počínaje komunitními hudebními workshopy, soukromými lekcemi hry na housle až po asistování v Montessori třídách po celém světě. Kromě zkušeností Úna zaujme svou obrovskou vášní pro hudební vyučování přístupné dětem.
Úna současně pokračuje ve svém vzdělávání a pracuje na dokončení MA titulu Music Psychology in Performance, Education na univerzitě v Sheffieldu.
Pevně věří tomu, že hudba je něčím, co by si měli všichni užívat. To ji inspirovalo k jejímu novému projektu: Naše Montessori melodie (Our Montessori Melodies), kde poskytuje přístupné zdroje, které podpoří děti v hudbě, ať už doma nebo ve třídách. Pokud se chcete dozvědět víc, podívejte se na její Instagram @ourmontessorimelodies nebo na její webovou stránku.
Batole v kuchyni
Je vhodné trávit s batolaty čas v kuchyni? Mají z toho vůbec něco? S čím by nám mohly malé děti v kuchyni pomáhat, na co stačí a co jim tyto činnosti přinesou? Je nutné pořizovat drahé Montessori pomůcky?
V příjemném povídání bude Míša hovořit o tom, proč podporovat děti v kuchyni již od útlého věku a jakým způsobem nejlépe začít. Věděli jste, že kuchyň je zlatý důl pro činnosti praktického života a zároveň senzomotoriku?
Během povídání se dozvíte, čemu se v kuchyni s batoletem vyvarovat, jakým způsobem pracovat, a nebo jak se obrnit trpělivostí a užít si smysluplně strávený čas s dítětem.
Michaela Karani
Míša se dostala ke vzdělávání velikou oklikou, ale už se ho nepustí: Montessori se plně věnuje posledních deset let a těší se na další desetiletí. Vyzkoušela si působení s dětmi od tří měsíců do třinácti let, včetně práce s dětmi s vývojovým a jiným zněvýhodněním; rozhodně nejlépe je jí mezi batolaty, se kterými má bohaté zkušenosti jako mnohaletá třídní učitelka v International Montessori School of Prague. S chutí se také věnuje vzdělávání rodičů, ať už osobně nebo psanou formou, a ráda předává radost z Montessori vzdělávání a výchovy dál. Míša má Montessori certifikaci pro věk 0-3 od Association Montessori Internationale (AMI), a momentálně studuje AMI diplomový program pro věk 3-6; v Praze vystudovala také speciální pedagogiku. Ve volném čase se nejraději věnuje četbě a ručním pracem, momentálně ho ale má ale na mateřské „dovolené” se svým prvním synem poměrně omezené množství.
Kouzlo Montessori přístupu ve spojení s vodou
Voda je všude kolem nás! Vodu pijeme, myjeme se v ní, plaveme... Co vás napadne, když vidíte vodu?
“Jsem Jo Wilson, zakladatelka Aqua Sensory a moc se těším, až se podíváte na mou přednášku o magickém živlu - vodě a vodním Montessori kouzlení.”
Během přednášky Vám Jo ukáže, jak může být voda naším třetím učitelem, a budete se bavit o Montessori principech jako je respekt, následování dítěte a podporování samostatnosti. Ukážete si, jak naše připravené prostředí může být protkáno magickým elementem - vodou. Voda je multisenzorická a to je skvělé pro děti, které se učí pomocí všech smyslů.
“Moc se těším, až vám ukážu mé oblíbené smyslové aktivity, které můžete snadno praktikovat doma, ve třídě nebo v bazénu. V mé prezentaci se ponoříme k samotné esenci života. Chci, abyste cítili to propojení. Věřím, že když budeme našim dětem průvodci a dovolíme vodě být naším učitelem, pomůžeme dětem dosáhnout jejich maximálního potenciálu. Montessori kouzlo nám může pomoci respektovat, starat se o sebe i o druhé a vychovávat zodpovědné občany našeho světa.”
Jo Wilson
Jo Wilson je mezinárodní odborník na vodní sporty, vyučující v STA (Asociace plavajících učitelů), zakladatelka Aqua Sensory a průvodkyně vývojovou hrou . Žije ve Spojeném Království a pracuje s miminky a malými dětmi v rodinných plaveckých centrech Swim Works ve Warwickshire.
Jo měla privilegium hovořit na mnohých mezinárodních konferencích a přednáškách, kde sdílela s rodinami i profesionály svou vášeň pro plavání. Aqua Sensory založila v roce 2013, aby mohla podporovat vzácné první roky miminek a dětí, které jsou základem pro jejich budoucnost. Jo si všimla, že se svět mění, a v důsledku toho se mění také dětský vývoj a schopnost dětí učit se plavat. Aqua Sensory podporuje měnící se svět a představuje novou pedagogiku v bazénu, dítětem vedený přístup k plavání a vodním hrátkám.
Aqua Sensory sdílí principy Montessori a chce naplňovat svou velkou vizi: “Bazén není jen místo k plavání, je to taková vodní třída, která je plná mnohých senzorických objevů a příležitostí k hraní." Jo Wilson.
Hranice - proč a jak je nastavovat?
Poslušnost, hranice dětského chování a také jeho následky patří mezi nejdiskutovanější témata rodičovství a výchovy. V Montessori k všem třem přistupujeme jako k provázanému celku, který je nedílnou součástí konceptů dětské svobody a nezávislosti.
Co jsou to hranice ve výchově dětí? V jakém smyslu je chápat a proč a jak je vhodné je postupně nastavovat?
V rozhovoru s Marcelou Gregorovičovou se mimo jiné dozvíte, kdy začít dětem nastavovat hranice, jaká pravidla dodržovat a čemu se naopak vyhýbat. Dozvíte se tipy, jak komunikovat s dětmi různého věku, nebo rady, jak se zbavit komunikačních frází, přebraných od našich rodičů.
Jak poznáme, že jsme hranici nastavili přísně, nebo které hranice jsou často přehlížené a podceňované? Spolu s Marcelou se přenesete do jedinečného dětského světa, který by měl být protkán stabilitou, jistotou a vzájemným respektem a pokusíme se nastavit ty správné hranice, vhodné pro Vaše děti.
Marcela Gregorovičová
Marcela Gregorovičová se Montessori pedagogice věnuje profesionálně již více než 10 let. Její specializace jsou děti do 3 let a jejich rodiče. Je absolventkou mezinárodního AMI kurzu v Praze - asistent pro věk 0 - 3 let, Národního kurzu pro věk 3 - 6 let, Montessori manuálu 0 - 3 a dalších kurzů. Momentálně se účastní kurzu AMI v Praze pro věk 0-3 roky.
Praktické zkušenosti Marcela získává vedením Montessori herniček a jesliček, a v neposlední řadě při výchově syna, kterému je již 8 let.
S Marcelou Gregorovičovou se můžete setkat rovněž v kanceláři Montemama, kde Vám perfektně poradí, která pomůcka je vhodná pro Vaší dítě. Montessori pro ni není pouze pedagogický přístup, ale je to její životní styl.
Spojení s miminky a malými dětmi: Jak zpomalit bez pocitu viny nebo nudy
Ať už jste učitel nebo rodič, jak těžké je zbavit se strachu, že když zpomalíte, buď nestihnete všechno nebo se vám bude chtít spát? Den s dětmi se může zdát jako věčnost, nebo může naopak rychle uplynout. Můžete se cítit buď naplnění a spokojení, nebo totálně vyčerpaní.
Tento workshop je navržen tak, aby vám pomohl najít energii v každém okamžiku, ať už se jedná o přebalování, krmení, tiché pozorování toho, co děti dělají, nebo utěšování, když pláčou. Není to ani tak o tom, co se děje, ale o tom, jak se přitom vy cítíte.
Prostřednictvím experimentálního průzkumu, demonstrace a sledování videa povedou Ruth Anne a Kira účastníky k novému pohledu na to, co to znamená být zaneprázdněn, nové úrovni sebeuvědomění a lepšímu pochopení toho, jak vám produktivní všímavost pomůže poskytnout miminkům a malým dětem co nejlepší péči.
Mgr. Ruth Anne Hammond
Ruth Anne Hammond, konzultantka a autorka knihy "Respecting Babies: A Guide to Educaring for Parents & Professionals", 2. vydání (Zero to Three 2019), je instruktorkou RIE® a bývalou prezidentkou Resources for Infant Educarers®. Působila v učitelském sboru v oddělení lidského rozvoje na Pacific Oaks College & Children's School a vedla tamější rodičovský program pro kojence a batolata. V současné době vede kurzy RIE® pro rodiče i odborníky v USA a v zahraničí a studuje afektivní neurovědu u Dr. Allana N. Schoreho.
Kira Solomatova
Kira Solomatova má bakalářský titul v oboru vývoje dětí. Ačkoli oba její rodiče byli inženýři, od svých sedmi let snila Kira o práci s dětmi. Mnoho let učila předškoláky v Pasadeně, než objevila RIE® a stala se RIE® Associate. Tento přístup si zvolila nejen proto, že je inspirativní v podpoře malých dětí, ale také proto, že jí pomohl stát se autentičtější. Vydala svou první knihu "Toby is My Bear" jako součást série řešení konfliktů pro předškoláky a má blog o konfliktech s batolaty a předškoláky na adrese ihadaconflicttoday.blogspot.com. S partnerem založila stránku Our Parenting Place, jejímž cílem je pomoci rodičům, aby byli efektivnější, našli podporu, získali informace a kontakty. Tato stránka se na sociálních sítích těší velké oblibě. Kira vede kurzy RIE® Parent-Infant Guidance ™, pořádá workshopy a nabízí soukromé konzultace v angličtině a ruštině.
Psychomotorický vývoj dítěte
Společně se podíváme na to, co je psychomotorický vývoj a jak jej můžete podpořit u vašeho děťátka.
Také se dozvíte, co můžete pro své miminko udělat ještě před porodem? Jaké podmínky mu připravit po narození až do samostatné chůze, tak abyste co nejlépe podpořili přirozený psychomotorický vývoj?
Dozvíte se také o nejčastějších problémech, se kterými se dětští fyzioterapeuté setkávají ve svých ordinacích a jakým způsobem je řeší. Zjistíte, proč je důležité děťátko komplexně vyšetřit a nedělat závěry pouze z fotografie či videa.
Bc. Michaela Kačírková
Bc. Michaela Kačírková v roce 2013 úspěšně dokončila studium fyzioterapie na Západočeské univerzitě v Plzni. Chtěla se věnovat práci s dětmi, navázala tedy na tuto vizi a absolvovala dva nejuznávanější kurzy v oblasti dětské fyzioterapie. Nejprve kurz „Basic Bobath NDT“ (Bobath koncept) a následoval kurz „Vojtovy reflexní lokomoce“ (Vojtova metoda). V roce 2020 se stala maminkou, takže čerpá i z osobní zkušenosti. Touha pomáhat dalším rodičům a dětem byla tak silná, že se rozhodla šířit informace dál vytvořením projektu Dětská fyzio máma, pod který patří ucelený kurz „Pro zdravý vývoj miminka“, také je spoluautorkou knihy „Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem“, na sociálních sítích ji můžete najít pod názvem „detska_fyzio_mama“.
www.detskafyziomama.cz
Pátek 21.října 2022
Od miminka k batoleti aneb jak následovat své Montessori dítě
Příchod nového člena domácnosti je pro rodinu jeden z nejvzácnějších okamžiků. Nicméně může se také jednat o náročné přechodné období pro všechny zúčastněné.
V této přednášce se spolu s Neus zaměříte na to, jak lze připravit domácí prostředí na příchod miminka v Montessori stylu a jak připravit domov pro pohybující se batole. Neus Carmona Vám poradí, jak by měl prostor vypadat a jak byste měli dítě podporovat ve vývoji v prvních letech života.
Budeme hovořit o senzitivním období, o respektu, řádu i nezávislosti. Popíšeme si některé Montessori aktivity a ukážeme si, že naše dítě je pro nás tím největším učitelem. A co Vy, jste připraveni nechat své děti, aby Vás naučily něco nového?
Neus Carmona
Neus získala bakalářský titul v oboru rané dětství a základní vzdělávání a magisterský titul ve vzdělávání malých dětí s důrazem na Montessori pedagogiku. Po jeho absolvování se přestěhovala do Itálie, aby dokončila magisterské studium psychologie ve vzdělávání na univerzitě ve Florencii. Zatímco žila v Itálii, cítila se doslova přitahována Montessori filozofií a začala získávat Montessori certifikáty v USA. Má certifikát pro děti od narození do tří let, od tří do šesti let.
Posledních deset let působila jako Montessori průvodkyně pro batolata a malé děti a také jako konzultantka pro různé školy v Nové Anglii. Neus na Montessori filozofii obdivuje její praktický přístup k učení a důraz na individualitu dítěte stejně jako na jeho zodpovědnost a nezávislost. Užívá si práci s dětmi a je nejvíce nadšená z toho, jak se jim rozsvítí oči, když pochopí nějaký nový koncept.
Neus se nedávno stala matkou úžasné holčičky. Nabízí individuální konzultace a workshopy pro rodiče miminek a batolat. Spojte se s ní na jejím Instagramu @montessorianbyheart, na její webové stránce www.montessorianbyheart.com nebo jí pošlete e-mail na hello@montessorianbyheart.com.
Den s dvojčaty v duchu Montessori
Život s jedním batoletem může být občas pěkně náročný. Ale jak vypadá život s dvouapůlletými dvojčaty?
V rámci této přednášky se připravte na jeden den strávený po boku batolat Jaxe a Juju. Jaká speciální dynamika je zapotřebí v Montessori domácnosti, aby filozofie fungovala i pro dvě naprosto odlišné osobnosti?
Klíčem je respektování individuality každého z dvojčat! Uvidíte, jak vypadá denní rutina v rodině Any-Kay a jak si váží času “jeden na jednoho” s každým svým potomkem.
Nebudou chybět ani zajímavé aktivity z praktického života a samozřejmě i práce s jinými aktivitami - rozhodně se máte na co těšit.
Ana-Kay
Ana-Kay je maminka v domácnosti, která sama objevuje Montessori filozofii se svými dvouapůlletými dvojčaty Jaxem & Juju. Její vášní je film a umění, dříve pracovala jako televizní produkční v Kingstonu na Jamajce, odkud pochází.
V současné době žije s manželem Adrianem v USA a svou lásku k natáčení a videoprodukci zužitkovala tak, že dokumentuje a sdílí Montessori životní styl své rodiny na Instagramu a doufá, že se jí podaří motivovat rodiny na celém světě.
Ana-Kay se stále učí za pochodu a dává přednost tomu, aby byla rodičem s Montessori přístupem namísto toho, aby toužila po dokonalosti. Sledujte její rodinu na Instagramu @pickneys_at_play! nebo na jejich YouTube kanálu.
Stvoření maminky
Proč NEbýt perfektní maminkou?
Jak moc je těžké naučit se přijmout sebe samu v mateřství? Jak se vyrovnat s fyzickými a psychickými změnami po porodu? A proč je důležité se na tu ženu v zrcadle dívat s láskou? Pokud chceš pohladit po duši a načerpat energii, moc se na tebe těšíme v tomto rozhovoru.
Tereza Nolet
Terka je maminkou 8leté Isabellky, 5letého Gabrielka, 8měsíčního Samuelka a 2 andílků v nebi. Za svou 9letou lektorskou jógovou praxi pomohla tisícům ženám užít si těhotenství, mateřství a čekání na miminko vyrovnaně, s radostí, beze strachů a zbytečných komplikací. Těhotenské, ženské, poporodní józe a józe na podporu plodnosti se začala do hloubky věnovat při svém prvním těhotenství v roce 2014 a okamžitě si jí zamilovala. Vedením lekcí zjistila, že pravidelné jógování ženy získávají do života energii, harmonii, přirozenou přípravu těla i mysli na porod a hlavně pozitivní přístup k sobě, miminku, k porodu a mateřství.
Jak zvládat obtížné situace a silné emoce
Zvládnout obtížné situace a silné emoce není pro děti ani pro nás jako jejich průvodce a rodiče snadné.
Od dítěte, které se učí používat slova namísto rukou, až po učitele nebo rodiče, kteří se sami snaží neproměnit se v "tu otravnou mámu" - všichni máme jako lidské bytosti možnost růst.
V této přednášce se budeme zabývat způsoby, jak dětem pomoci lépe porozumět svým pocitům, a zároveň budeme pracovat na tom, abychom se hlouběji ponořili do těch našich. Ukážeme si proč bychom měli našim dětem umožnit cítit i ty emoce, které se nám úplně nelíbí a proč potlačování emocí není ta správná cesta. Na konci této cesty budou nejen děti, ale i my sami klidnější a méně vystresovaní.
Jesse McCarthy
Jesse McCarthy, zakladatel portálu MontessoriEducation.com a moderátor podcastu The Montessori Education Podcast. V uplynulých více než 15 letech pracoval s tisíci dětmi, rodiči, učiteli a manažery - jako ředitel školy, zástupce celostátní skupiny soukromých škol, učitel na základní a střední škole a mentor rodičů a učitelů.
Jesse získal bakalářský titul v oboru psychologie na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) a diplom Montessori učitele pro děti od 3 do 6 let od organizace Association Montessori Internationale (AMI).
Plnění potřeb našich kojenců a batolat
Tak často máme s dítětem plány - „Chci, aby si hrály s…“ „Jak to udělat, aby se jim líbilo/zajímalo je…?“ "Doufám, že vyrostou v..."
Tento workshop nás místo těchto plánů přivede zpět k dítěti a k tomu, co nám děti ukazují. Jakmile pochopíme potřeby našich kojenců a batolat, můžeme najít způsoby, jak mít naše domovy a třídy klidnější.
Co vás v tomto workshopu čeká:
- nástroje k pozorování dítěte - abyste viděli, co nám ukazuje
- porozumění potřebám našich kojenců a batolat
- celkový pohled na to, jak Montessori dokáže uspokojit potřeby všech dětí
Simone Davies
Simone Davies je autorkou knihy „The Montessori Toddler“ (v českém jazyce vyšla v r. 2019 u nakl. Esence pod názvem "Montessori batole") a populárního blogu „The Montessori Notebook“. Je také hostitelkou podcastu „The Montessori Notebook“ a v současné době vede v Amsterdamu Montessori kurzy pro rodiče a děti na škole Jacaranda Tree Montessori. Je také matkou dvou mladistvých. Metoda Montessori jí velmi pomohla při výchově vlastních dětí a nyní je její touhou pomáhat ostatním rodičům zavádět tyto myšlenky i do jejich domovů. V současné době je spoluautorkou knih „The Montessori Baby“ (0-12 měsíců) a „The Montessori Child“ (3-12 let), na kterých pracuje s Junnifou Uzodike.