Kovové útvary pro nás připravila Helena. Díky!
materiál: obsahuje 2 sady modrých tvarů s úchytem a s rámy: kruh, elipsa, čtverec, obdélník, trojúhelník, lichoběžník, pětiúhelník, trojúhelník se zakřivenými stranami, vajíčko a čtyřlístek. Celkem 10 kovových tvarů.
Dále potřebujeme: papíry nařezané na rozměr 14 x 14 cm, kvalitní pastelky, případně obyčejná tužka, tác pro přenesení vybraného materiálu na stolek.
přímý cíl: Tato pomůcka je určená dětem od 4 let.Hlavním cílem je, aby se dítě naučilo správně držet a používat tužku. Tato pomůcka dítě připravuje na psaní. Také rozvíjí jeho fantazii. Kovové tvary hravě nahradí hromadu „písanek“ pro předškolní děti. Pokud se jim tato pomůcka předvede včas, děti si ji oblíbí a nemůžou se nasytit nekonečným množstvím variant a jejich ruka je dostatečně připravené na psaní.
POSTUP:
1) Přizvěte dítěte k pomůcce: „Chceš se naučit obkreslovat a vybarvovat tvary?“
2) Zeptáme se dítěte, který tvar se mu líbí. Dítě si tvar i jeho rám položí na tác. Pak si vybere dvě pastelky (různé barvy) a na tác ještě položí papír.
3) Rámeček položíme na papír tak, že nikde nebude přesahovat. Pečlivě zkontrolujeme tak, aby si dítě mohlo všimnout, že to kontrolujeme
4) Rám položíme na papír tak, že nikde nebude přesahovat. Pečlivě zkontrolujeme tak, aby si dítě mohlo všimnout, že to kontrolujeme.
5) Uchopíme pomalu pastelku, tak aby dítě vidělo správný úchop.
6) První pastelkou obkreslíme tvar v rámečku, rámeček přidržujeme levou rukou (u leváka pravou) Obkreslujeme ve směru, v jakém píšeme psací a, o. Rám položíme zpět na tác.
7) Vezmeme kovový tvar a přiložíme je na papír přesně na obkreslený tvar z rámečku.
8) Vezmeme druhou pastelku a obkreslíme tvar. Tvar si druhou rukou přidržujeme.
9) Vybarvování provádíme tak, že kreslíme čáry těsně vedle sebe. Snažíme se kreslit jedním tahem. Dáváme pozor, aby bylo vidět, že začínáme u okraje tvaru.
10) Namalujeme malý kousek a zeptáme se dítěte, zda teď bude pokračovat.
Poznámka: Jediné, na co se soustředíme je to, aby dítě dělalo jednu čáru vedle druhé, aby nečmáralo. Také sledujeme správné držení tužky. Některé děti dělají opravdu dlouhé čáry, některé naopak dělají krátké čárky uprostřed papíru. Pokud je dítě zabráno / ponořeno do své práce, nebudeme ho rušit. Ale při následující ukázce (např. druhý den), dříve, než se dítě do práce ponoří, můžeme k dítěti přijít, a ukázat mu, jak to děláme my.
Další aktivity:
Kontrola správnosti: Správný úchop tužky – kontroluje rodič / učitel
Specifická slovní zásoba:
Příklady šrafování
krásne, presne návod s postupom práce som hľadala, ďakujem.