Poslední z řady barevných destiček, které vám můžeme představit… :) Přejeme příjemné čtení a hlavně následnou práci!
materiál: dřevěná krabice rozdělena do devíti přihrádek. Každá přihrádka obsahuje jednu barevnou řadu se sedmi destičkami. Jsou seřazené od světlé po tmavou. Destičky jsou zasazené do dřevěných lišt tak, aby vznikl okraj k uchopení. Barvy jsou žlutá červená, modrá, zelená, oranžová, fialová, hnědá, růžová a šedá. Je možné pracovat na koberci. Na stole může dítě pracovat, pokud bude zacházet s málo barvami.
přímý cíl: Tato pomůcka je určena dětem
od 3-4 let. Dítě rozvíjí svůj cit pro barvy. Získá klíč, jak se samostatně orientovat ve světě barev.
POSTUP I:
1) S touto pomůckou pracujeme zpravidla na koberečku.
2) Této pomůcce předchází práce s krabicí č. II. Dítě již bezpečně zná barvy obsažené v krabici II.
3) Doneseme si krabici s destičkami a položíme ji vlevo před sebe. Otevřeme víko, které položíme před krabičku.
4) Zeptáme se dítěte: „S jakou barvou chceš pracovat?“
5) Vyndáme všechny destičky od vybrané barvy. Položíme je rozházeně před sebe. Krabici zavřeme.
6) Dítěti řekneme: „Zkusíme utvořit řadu od nejsvětlejší po nejtmavší.“
7) Vybereme nejsvětlejší barvu, pak nejtmavší a jako třetí střední odstín. Dítě necháme spolupracovat.
8) Pak přiřazujeme podle odstínů ostatní barvy do řady zleva doprava a od nejsvětlejší po nejtmavší. Přikládáním destičky porovnáváme.
9) Chybuje-li dítě, tak ho neopravujeme!
10) Necháváme dítě pracovat s další barvou, kterou si vybere. Pokud by dítě chybovalo i podruhé, tak jej beze slov opravíme.
11) U třetí krabice děláme též třístupňovou lekci.
12) Po skončení práce krabičku uklidíme na místo.
Kontrola správnosti: Správnost si dítě může ověřit zrakem. Kontrola chyb je možná pouze v případě, kdy je dítě schopné rozlišovat barvy a jejich odstíny.
jazyk: světlý, tmavý, světlejší, nejsvětlejší, tmavší, nejtmavší, světlejší než, tmavší než
• Seřadit tabulky jedné barvy od nejtmavší k nejsvětlejší
• Seřadit tabulky jedné barvy od nejsvětlejší k nejtmavší.
• Ze sestavené řady se vezme jedna tabulka a mezera se uzavře. Dítě má odhalit místo, ve kterém došlo k barevnému skoku.
• Vytvořit hvězdu (slunce) – uvnitř tmavou, vně světlou.
• Vytvořit spirálu, začít všemi nejsvětlejšími tabulkami, pokračovat o odstín tmavšími.
Poznámka:
• Tato cvičení kladou vysoké nároky na rozpoznávací a rozlišovací schopnosti. Je proto vhodné dělat je ve dvojicích nebo ve skupinách. Nechat děti spolupracovat.
• Po cvičení s krabicí III začne dítě popisovat barvy od světlé po tmavou. Stupňování u jednotlivých barev.
Videoukázka práce:
Další barvičková inspirace zde.
Lucko prosím tě na ty destičky, co jsou odstínované jste koupili tolik odstínů barev? Nebo jste si je namíchali? Nebo se musí sada koupit celá. Já to chtěla udělat doma, ale koupit tolik odstínů najednou by bylo tak drahé, že bych si musela vzít úvěr.
Chtěla jsem to zkusit z barevných papírů, ale tam nemají tolik odstínů. Nejvíc 4-5. Tak se ptá. Díky Lenka