Hmatová písmena jsou další pomůckou, kterou bychom vám chtěli představit … :) Opět platí, pokud máte cokoliv, co byste chtěli dodat, prosím, dodejte… :)
Popis pomůcky:
– materiál pro jazykovou výchovu
– 4 sady smirkových písmen nastříkaných na nalakovaných dřevěných destičkách – malá a velká tiskací písmena a malá a velká psací písmena; modré destičky = samohlásky, růžové destičky = souhlásky
Přínos pomůcky:
– spolupráce ruka – oko (hmat – zrak)
– spojení hlásky s grafickou podobou písmene (zapojení sluchu)
– příprava na psaní
– příprava na čtení
Práce s pomůckou:
Práci s pomůckou předchází omytí rukou. Konečky prstů je možné krátce třít o koberec, aby se prokrvily a byly citlivější.
– Vezmeme destičku, vyslovíme název písmene a ukazováčkem a prostředníčkem dominantní ruky[*] pomalu obtáhneme písmeno ve směru, jakým se píše. Pobídneme dítě, aby si pohyb vyzkoušelo. Dítě díky rozdílu materiálů (hladké dřevo, drsný smirkový papír) samo cítí správné provedení.
– Poznámka: Doporučuje se začít malými písmeny a samohláskami, následují souhlásky a poté dvojhlásky (zelené). Malé děti s uvolněnou rukou inklinují nejdříve k psacímu písmu. Starší děti a děti s méně uvolněnou rukou (příp. dyslektici) k tiskacímu. U složitějších písmen je možné na začátek nalepit zelený puntík (kde se začíná) a na konec červený puntík (kde se končí), příp. doplnit šipkou. Na zadní straně destiček mohou být čísla podle pořadí daného písmene v abecedě.
– Následně můžete po obtažení smirkového písmene „překreslit“ písmeno prstem do krupice (pekáč nebo tác s vyšším okrajem, jehož dno pokryjete krupicí či moukou), do vzduchu, klacíkem do písku, později křídou na tabuli, nikoliv však na papír! Z papíru nejdou nepovedená písmenka smazat a dítě může mít pocit neúspěchu.
– Je možné uplatnit i tříkrokovou metodu 1. to je „e“, 2. podej mi „e“, 3. co je to?
– Další možností je vystřihnout písmena z tvrdšího papíru a nechat dítě, aby je přikládalo na smirková písmena, tj. porovnávalo a hledalo stejná, příp. si všímalo podobných písmen.
– Můžete vyskládat všechna smirková písmena v abecedním pořadí do dlouhé řady / na elipsu.
– K jednotlivým písmenům můžete přiřazovat předměty nebo kartičky s předměty začínajícími na toto písmeno.
– Zkušené děti mohou poznávat písmena se zavázanýma očima pouze podle hmatu.
UKÁZKY DOMA VYROBENÝCH POMŮCEK:
Písmeno vystřižené z textilní samolepící tapety, zalaminovaný tvrdý papír velikosti A4 (růžový = souhlásky, modrý = samohlásky), předměty začínající na toto písmeno, prostor pro přikládání skutečných předmětů.
… meč, myš, míček, modrá, medvěd …. co všechno ve tvém pokojíčku začíná na M? :-)
MALOVÁNÍ DO KRUPICE:
[*] Dominantní ruku poznáme podle toho, jakou rukou dítě např. staví věž z kostek, jakou se češe a čistí si zuby…
Pěkný článek, zaujalo mě, že doporučujete začínat malými písmeny, a že děti inklinují spíš k psacímu písmu. Mně příjde spíše přirozené začít velkými písmeny. Jsou z nich různé nápisy, magnetky i ve školce vidím, že si děti podepisují výkresy velkým tiskacím. Z toho psacího mám obavy, vzhledem k tomu, že se začíná testovat commenia script, tak aby se pak neučila písmena úplně jinak, než ji naučím já.
Jinak děkuji za články o montessori pomůckách. K některým pomůckám se postupy špatně hledají. Jestli můžu dát návrh na některou další, tak mě by zajímal perlový materiál. Na pohled mi příjde velmi zajímavý a snadno vyrobitelný, ale nevím, jak se s ním pracuje.
Právě jsem zkusila, že smirková písmena lze použít i pro výtvarnou hru frotáž: přes destičku položíme papír vevelikosti destičky a dítě tužkou nebo voskovým kvádrem čmárá. díky vystouplému profilu písmene se po čase písmeno objeví. Dobré cvičení na uvolnění ruky. úchop tužky je však jiný, držíme ji jako nůž, paralelně s papírem. Moment překvapení snad bude motivovat. Popis práce jinými slovy: jako malí jsme takto obkreslovali mince.
Dobrý den, prosím, jakým lepidlem lepíte písmenka nebo číslice na zalaminovaný papír? Děkuji moc :-) Hezký den, Michaela