Hmotnostní destičky jsou další z pomůcek ze série smyslových materiálů. Děkuji moc Hance za zpracování!
Popis pomůcky
– smyslový materiál
– tři krabičky po sedmi destičkách, sady se liší druhem dřeva, barvou a hmotností; lehké = světlé, středně těžké = tmavší, těžké = nejtmavší
Přínos pomůcky
– podněcuje soustředění, citlivost, spolupráci hemisfér
– rozvíjí vnímání a rozlišování hmotností
– slovní zásoba: hmotnost, těžký, lehký, středně těžký, světlý, tmavý, gram
– stupňování „těžký x těžší x nejtěžší“, „lehký x lehčí x nejlehčí“
– nepřímá příprava na matematiku
– spolupráce (hra ve dvojicích)
Práce s pomůckou:
U této pomůcky je dobré začít pracovat s dvěma destičkami, jejichž hmotnost se nejvíce liší, tj. s nejsvětlejšími, nejlehčími a nejtmavšími, nejtěžšími destičkami.
Vyndejte destičky z krabičky. Z každého hromádky vezměte jednu destičku. Nyní se proměníte ve váhu ;-)… rovně se posaďte, ohněte ruce v lokti, dlaně směřují nahoru, na uvolněné prsty každé ruky si položte nejtěžší a nejlehčí destičku a „zvažte“ je. Ruce se přitom nedotýkají stolu/koberečku, lokty jsou mírně od těla. Pro lepší soustředění můžete zavřít oči.
Řekněte dítěti, že se destičky liší nejen barvou, ale i hmotností. Vysvětlíme, že ruka s těžší destičkou klesá, zatímco ruka s lehčí destičkou stoupá (princip dvojramenné váhy). Nechte dítě, aby si rozdíl samo vyzkoušelo.
Kromě různě těžkých destiček mu můžete podat i dvě stejné. Jakmile tento krok zvládne, smíchejte oba typy destiček do jedné hromádky, dítě se zavřenýma či zavázanýma očima třídí destičky podle hmotnosti do dvou skupin.
Následuje vizuální kontrola (podle barvy destiček). Dalším krokem je kombinace lehkých a středně těžkých destiček nebo těžkých a středně těžkých destiček a poté kombinace všech tří sad.
Doplněním této aktivity může být převažování destiček na skutečné váze. Pro děti je nejtransparentnější dvojramenná váha.
Doplňující aktivity:
+ pracovní listy (příklad: http://pinterest.com/pin/260364422178183297/)
+ děti zjišťují svoji hmotnost (práce s osobní váhou); porovnání, kolik váží jednotliví rodinní příslušníci (lze zakomponovat znaménka <, >, =); můžeme dětem znázornit, kolik např. vážily, když se narodily (pytlíky s moukou apod.)
+ společné pečení (děti pomáhají odvážit ingredience)
+ upozorníme při nákupu na vážení ovoce/zeleniny, na poště vážení dopisů/balíků), …
+ seznámení s typy váh (jak se váží zlato, miminka, sloni, auta, atd. atd.)
…. stačí se jen dívat kolem sebe. :-)