Popis práce s válečky s úchyty pro nás připravila Helena.
Tato pomůcka zahrnuje čtyři dřevěné bloky, v každém bloku je 10 válečků s úchyty. Bloky jsou odstupňované podle obtížnosti od Bloku 1 do Bloku 4. Je to jedna ze základních smyslových pomůcek.
Blok 1: Válečky se mění v jedné dimenzi. Průměr se z 5cm rovnoměrně zmenšuje o ½cm, výška zůstává stejná.
Dítě si při práci s nimi osvojuje pojmy: tlustý – tenký, široký – úzký.
Blok 2: Válečky se mění ve dvou dimenzích. Průměr se z 5cm rovnoměrně zmenšuje o ½ cm. Výška se z 5 cm zmenšuje rovnoměrně o ½ cm.
Dítě si při práci s nimi osvojuje pojmy: vysoký – nízký, velký – malý.
Blok 3: Válečky se mění ve dvou dimenzích. Průměr rovnoměrně roste z ½ cm na 5cm. Výška se z 5 cm zmenšuje rovnoměrně o ½ cm.
Dítě si při práci s nimi osvojuje pojmy: vysoký – nízký, široký – úzký.
Blok 4: válečky se mění v jedné dimenzi. Průměr válečků je 2 cm a zůstává stejný. Výška se rovnoměrně snižuje z 5 cm na ½ cm.
Dítě si při práci s nimi osvojuje pojmy: vysoký – nízký.
Válečky s úchyty jsou mezi dětmi velmi oblíbenou pomůckou. Pracují s nimi děti již od 2 let. Starší děti s nimi pracují velmi rády ve skupině a to často se všemi bloky najednou. Pomůcka rozvíjí především zrakové vnímání, ale jako u každé smyslové pomůcky dítě používá a rozvíjí všechny smysly. Do pomůcky je opět zakomponováno mnoho matematických pojmů a při práci s ní se dítě připravuje také na psaní – práce zleva doprava, špetkový úchop, uvolnění zápěstí atd.
A samozřejmě si dítě prostřednictvím průvodce (učitel/rodič) osvojuje nové pojmy: tlustý – tenký, široký – úzký, vysoký – nízký, velký – malý.
A jaký je základní pracovní postup?
Nejprve ukážeme, jak se blok s válečky nosí. Blok držíme oběma rukama vždy za vnější konec. Pracujeme zleva doprava, dominantní rukou bereme válečky za úchyt (3 prsty) a pokládáme je na kobereček před blok, když vyndáme všechny válečky, prohlédneme si prázdný blok s otvory pro válečky. Začneme vkládat zpět, opět zleva doprava. Válečky bereme za úchyt do nedominantní ruky a prsty dominantní ruky objedeme spodní hranu válečku, objedeme i hranu otvoru (u Bloku 4 zkoumáme hloubku otvoru), pak váleček vložíme do správného otvoru. Tak do bloku uložíme všechny válečky zpátky.
Již při ukázce dítě zapojujeme. Doporučuje se, aby dítě pracovalo nejprve s každým blokem zvlášť. Čím déle dítě pracuje s válečky, tím se jeho odhad zlepšuje – jeho zrakové vnímání se zjemňuje.
Další práce s válečky s úchyty:
– Jako první ukážeme dítěti Blok 1. Později může dítě pracovat s Blokem 2 a 3.
– Na konec zařadíme Blok 4 – dítě musí srovnávat výšku válečku (která je jasně viditelná) s hloubkou otvorů (která není jasně viditelná). To vyžaduje určitou zkušenost, kterou dítě získá na Blocích 1-3.
– Při vyndávání válečky klademe na koberec rozházeně.
– Práce s více bloky současně, nejprve dvěma, pak třemi a nakonec čtyřmi.
– Při práci se čtyřmi bloky zadáme úkoly: „Najdi dva stejné válečky.“
„Najdi nejnižší válečky.“ „Najdi nejtenčí válečky.“ „Který je nejtěžší?“ apod.
– Práce se zavázanýma očima postupně u jednoho, dvou, tří a čtyř bloků současně.
Videoukázka práce s válečky: