Hnědé schody … aneb stoupejte do světa smyslové výchovy :-)

16.2.2013
By

hnde-schody-z-bukoveho-devaPopis pomůcky:

-          smyslový materiál
-          10 dřevěných 20 cm dlouhých hranolů o hraně od 1×1 cm po 10×10 cm

Přínos pomůcky:

-          zdokonalení hrubé motoriky
-          koordinace pohybů (spolupráce ruka-oko)
-          rozlišování velikosti a hmotnosti
-          rozšíření slovní zásoby (hrana, hranol, strana,… hledání stejných tvarů v okolí)
-          osvojení pojmů„úzký“ X „široký“ ev. „silný“ X „tenký“
-          porovnání a stupňování „úzký, užší, nejužší“ / „široký, širší, nejširší“
-          příprava na matematiku a geometrii (desítková soustava)

Práce s pomůckou:

Na připravený kobereček rozložte neuspořádaně jednotlivé hranoly. Vezměte nejširší hranol, potěžkejte jej, pohlaďte jeho plochy a položte na levou stranu koberečku (je možné pracovat i s dvěma koberečky). Prohlédněte si zbývající hranoly a vyberte nejbližší užší hranol  a položte jej vedle prvního. Stejně postupujte i s ostatními, až vzniknou schody. Pracujte pomalu a se zaujetím. Rukou nyní pohlaďte schody shora dolů (harmonie pohybu). Správnost pořadí můžete rovněž ověřit přikládáním nejužšího hranolu. Užší hranol je po přiložení stejný jako sousedící širší hranol (viz video). Schody poté rozeberte a pobídněte dítě, aby si stavbu vyzkoušelo také. V této fázi není třeba žádný slovní doprovod, který by dítě spíše rozptyloval.

Až při opakování pojmenovávejte jednotlivé předměty a kroky (= rozvoj slovní zásoby), následuje seznámení s vlastnostmi hranolů (úzký x široký), poté ověření, že dítě tento krok zvládlo („podej mi nejširší schod“, „polož vedle něj užší schod“, „vezmi do pravé ruky nejužší schod“, apod.) a posledním krokem je dotazování („který schod je nejužší“, „jaký je tento schod“, atd.)

Obměny práce s pomůckou:
- Dítě staví hranoly na sebe a vedle sebe libovolně dle svého uvážení a zkoumá jejich vlastnosti. Může vyzkoušet, jak se stavba změní, když vynechá každý druhý schod, apod.

- Dítě staví schody na připravené kartičky s půdorysy hranolů (1x20cm, 2x20cm, …. 10x20cm) – snadno vyrobíte obkreslením půdorysů na hnědý papír, které následně vystřihnete, nalepíte na kartičky a ev. zalaminujete. Kartičky lze doplnit čísly od 1 do 10. Později může dítě přiřazovat hranoly přímo k číslům, příp. stavět hranoly podle číselných řad (např. 10,8,6,4,2 nebo 1,3,5,7,9).

- Dítě staví schody podle vzorů na kartičkách.

- Dítě kombinuje schody s jinými pomůckami (růžová věž, červené tyče), opět buď libovolně nebo podle kartiček – příklady ZDE nebo ZDE

 

Naše zkušenost:

Dcerka, když uslyšela, že jsou to „schody“, začala na hranoly stoupat. Zkoušíme proto čarovat a udělat z prstíků nožičky, které buď s námahou a vzdycháním stoupají do schodů nebo naopak s lehkostí poskakují směrem dolů. Někdy používáme plastová zvířátka a „skáčeme“ po schodech jako ptáček nebo opička, „lezeme“ jako had nebo „chodíme“ jako důstojný lev. Děti mají často tendenci na každý schod postavit nějaký předmět. Ideální je mít po ruce předměty, které se dají rovnat podle velikosti nebo nabídnout spojení hnědých schodů s krychlemi růžové věže.

Největší oblibě se u nás těší hra, kterou nazýváme „Xylofon“, kdy ze schodů posíláme kuličky (dřevěné, skleněné, plastové) – ukázka na videu. Vyzkoušeli jsme i kuličku z ovčí vlny a spojili tuto aktivitu s Hrou na ticho.

Staršímu synovi už mohu zavázat oči a nechat jej naslouchat a hádat, kterou kuličku jsem použila příp. jestli některý schod nechybí.

Děti rády i schody obkreslují a tvar následně vybarvují a vystřihují.

Tags: , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odkazy - hezké Montessori blogy