Tento příspěvek pro vás napsala Soňa, i když jsem ve finále trochu dopisovala i já… :) Tak doufám, že se bude líbit! A Soně moc děkuji za sdílení a čas! :)
Taky Vám proběhne hlavou, že s těmi si malé děti dost těžko můžou hrát a že patří tak maximálně do matematického kabinetu základní školy? Pro nás, co se nám ve škole tělesa do ruky nikdy nedostala, je těžké představit je našim dětem a nebo si s nimi dokonce společně hrát. Proto jsme pro Vás připravili krátký popis toho, co se s nimi dá dělat a spravit jim reputaci. Protože i geometrie může být zábavná.
Obecně se doporučuje věk 3 let, kdy je vhodné tuto pomůcku dětem představit. Moji dceři jsou necelé dva roky a na poličku jsem připravila zatím tři základní tělesa, s kterými je vhodné začít – koule, válec a krychle.
Postup práce s geometrickými tělesy
Je třeba vždy předchozí krok dobře zvládnout, než se pustíme do dalšího.
Nejdříve je možné dítko nechat tělesa jen osahat, seznámit se s nimi. Vezmeme je na kobereček, představíme materiál jako celek. Můžeme se zeptat, zda některé těleso už dítě zná (např. dítě již bude znát kouli, nebo krychli). S těmi začneme.
Pokud chce dítko pokračovat v práci, tak druhým krokem je třístupňová výuka a s její pomocí poznání názvu každého z těles (postupně, ne všechny najednou). Nejprve je třeba tělesa krátce představit, popsat, pojmenovat, nechat dítko osahat… Poté dítě požádáme, aby nám ukázalo konkrétní těleso (tím si ověříme, zda si název zapamatovalo) a jako poslední krok se můžeme zeptat otázkou „Co je to?“.
Variace práce:
Cíl práce s tělesy
Vnímání tvaru jednotlivých těles, schopnost je pojmenovat, rozeznávat ve světě okolo nás. Nepřímo se dítě připravuje na geometrii v pozdějším věku.
Těleso | Koule | Krychle | Válec |
Popis | Koulíme s ní v ruce, po zemi, upozorňujeme dítě na to, že nemá žádné hrany, stěny, že vypadá pořad stejně. Oproti jiným tělesům ani chvíli nepostojí, pořád se hýbe. | Všechny strany jsou stejné velké. je dobré si vzít do rukou jak kouli tak krychli a porovnat si tělesa pocitově v rukou. Má hrany. U větších dětí můžeme počítat. To na čem krychle stojí se jmenuje základna. | Válec má základnu ve tvaru kruhu. Umí se válet jako koule, ale také umí stát jako krychle či kvádr. |
Základna |
žádná |
čtverec |
kruh |
Počet vrcholů |
0 |
8 |
0 |
Počet hran |
0 |
12 |
0 |
Jak si hrát? | Můžeme si vyrobit kouli z plastelíny a rozřezat ji na poloviny, vznikne nám tam kruh.Poválet ji např. v mouce či jiném sypkém materiálu a sledovat jakou stopu koule dělá. | Hrajeme si na to, že tělesa stojí a leží – krychle to nerozlišuje, spí i stojí stejně. | Rozřežeme Válec na poloviny a zjistíme obrovské tajemství, že je uvnitř skrytý obdelník |
Fyzická aktivita | Děti můžou udělat kotoul a koulet se jako koule po zemi | Děti mohou válet sudy a hrát si tak na válec. | |
Co má tento tvar? | pomeranč, míč, klubko vlny, pingpongový míček, globus, overball | kostky, rubikova kostka, kostka cukru | váleček na těsto, váleček na malování, baterka, špulka s nití |
Těleso | Kvádr | Hranol | Kužel |
Popis | Je to pravidelný čtyřboký hranol. Umí stát i ležet. | Je tříboký. | Rotuje okolo hrotu. |
Základna |
čtverec |
trojuhelník |
kruh |
Počet vrcholů |
8 |
6 |
1 |
Počet hran |
12 |
9 |
1 |
Jak si hrát? | Spolu s kvádrem vytvoří dům přesně je toho jeho střecha. | Rozřežeme-li kužel, uvidíme trojúhelník | |
Fyzická aktivita | Děti si vlezou do nějakého papírové krabice tvaru kvádru a osahají si to i zevnitř. | Děti mohou stanovat ve stanu tvaru „A“, vlézt si pod nějaké reklamní „A“, aby se s tvarem obeznámili. | Držet dítěti nohu, aby kolem ní rotovalo. |
Co má tento tvar? | Kostka z lega, krabička od mléka, od čaje, truhle | Stan, střecha domu, reklamní cedule tvaru A | Kornoutek od zmrzliny, čarodějnická čepice,dopravní kužel, smrk, tépé |
Těleso | Jehlan | Ovoid | Elipsoid |
Popis | Má tvar kostelní věže. | Má tvar vejce. | Má tvar rugby míče. |
Základna |
čtverec |
žádná |
žádná |
Počet vrcholů |
5 |
0 |
0 |
Počet hran |
8 |
0 |
0 |
Jak si hrát? | Porovnat uvařené a sirové vejce – jaká je odlišná rotace. Spojit s obdobím velikonoc. | ||
Fyzická aktivita | Děti mohou stanovat ve stanu tvaru „A“, vlézt si pod nějaké reklamní „A“, aby se s tvarem obeznámili. | ||
Co má tento tvar? | Pyramidy | Vejce | Meloun, rugby míč |
Zajímavé odkazy:
Zajímavý článek. Mám chuť si tělesa koupit. :-). Dívala jsem se kde a za kolik a našla tohle: http://dum.rvp.cz/materialy/geometricka-telesa-kolem-nas.html Myslím, že pro starší je to zajímavé. Si