fbpx

Barevné válečky bez úchytů

Rozhodli jsme se, že bychom vám postupně na našich stránkách chtěli představit jednotlivé montessori pomůcky. Návody nebudu vypracovávat sama, ale se skupinkou dalších maminek a učitelek, které mají jak odpovídající zkušenosti, tak vzdělání. Pokud budete mít jakékoliv informace, které budete chtít k pomůckám dodat, prosím, udělejte to…. :) 

Pro dnešek jsme pro vás připravily popis barevných válečků bez úchytů

 

barevne-valeky-bez-uchytJedná se o čtyři dřevěné krabičky, z nichž každá obsahuje 10 válečků. Válečky svou dimenzí odpovídají válečkům s úchyty, a to tak, že:

– červené válečky odpovídají bloku 1, tzn. liší se šířkou, ale výška zůstává stejná. S červenou krabicí se pracuje jako první. Válečky řadíme od nejširšího po nejužší.
– žluté válečky odpovídají bloku 2, tzn. liší se jak šířkou, tak výškou, přičemž nejširší váleček je zároveň nejvyšší. Žlutá krabice je druhá v pořadí. Válečky řadíme od nejvyššího po nejnižší.
– zelené válečky odpovídají bloku 3, tzn. liší se šířkou i výškou, přičemž nejširší váleček je zároveň nejnižší. Při práci se třetí zelenou krabicí válečky řadíme od nejnižšího nejširšího po nejvyšší nejtenčí.
– modré válečky odpovídají bloku 4, tzn. že se liší výškou, ale šířka zůstává stejná. S modrou krabicí pracujeme jako s poslední a válečky řadíme od nejvyššího po nejnižší.

 

K čemu jsou barevné válečky dobré?

Jedná se o smyslovou pomůcku, kdy dítě může porovnávat a rozlišovat velikosti, vytvářet jak horizontální, tak vertikální řady. Učí se tak samostatnosti, soustředěnosti, procvičuje jemnou motoriku. Navíc se při práci s tímto senzorickým materiálem nepřímo připravuje na psaní – správný úchop tužky, na matematiku – válec sám o sobě je matematický pojem, příprava na desítkovou soustavu, na geometrii – učí se chápat rozměry.

Dítko je většinou zaujato způsobem uchopení válečků, líbí se mu jejich barevnost a měnící se rozměry. Je určitě dobré, pokud mělo dítě možnost pracovat s válečky s úchyty. Nabízí se porovnávání bloků.

Pomůcka je vhodná pro děti přibližně od 3 let.

Při práci si dítě osvojuje, případně opakuje, pojmy, jako je vysoký/nízký, široký/tenký, vyšší než…, nejširší….

 

Jak na to?

Začínáme červenou krabicí. Pomůcku přineseme z poličky na kobereček nebo stolek, a to tak, že oběma rukama přidržujeme víčko. Krabičku potom oběma rukama otevřeme a víko odložíme před krabici. Viditelně naznačíme špetkový úchop třemi prsty. Z krabice postupně vyndáváme jednotlivé válečky a klademe je libovolně na víko. Nejprve vybereme nejširší váleček a přendáme ho vedle krabice. Další zvolený váleček pomalu porovnáváme s ostatními, zda je nejširší ze zbylých a klademe ho vedle prvního do řady. Stejný postup opakujeme s ostatními válečky, až vytvoříme řadu od nejširšího po nejužší váleček. Válečky uklidíme zpět a zavřeme krabici, případně pokračujeme s další krabicí.

Kontrola správnosti je  zraková.

Další variace:

– válečky skládáme na sebe do výšky (případně lze i se zavřenýma očima) – při rozebírání výškové stavby jednotlivé válečky dáváme nejprve na víčko a až potom do krabice.

– můžeme je kombinovat se žlutými a zelenými válečky.

 

Druhá sada, která je dítěti představena, jsou žluté válečky. Postup je stejný jako u červených. Vytvoříme řadu od nejvyššího a zároveň nejširšího po nejkratší a zároveň nejužší váleček. I zde můžeme válečky skládat na sebe do výšky, nebo je kombinovat s červenými a zelenými válečky. Nabízí se i kladení válečků na kartičky s různými průměry.

Třetí v pořadí jsou zelené válečky. Postupně vytvoříme řadu, kdy poslední váleček je nejužší a zároveň nejvyšší. Válečky můžeme zkoušet skládat i od nejužšího a zároveň nejvyššího po nejširší a zároveň nejnižší.

Modré válečky se dítěti představují jako poslední. Vytvoříme řadu od nejvyššího po nejnižší váleček. Můžeme si opět vyzkoušet stavbu do výšky.

 

Poznámka: pokud chcete dítěti představit všechny krabice najednou, měli byste je na stolek nebo kobereček dát v pořadí: zelená a napravo vedle ní modrá, pod zelenou dáme žlutou a napravo od žluté červenou.

 

Další možné variace:

červené a zelené válečky – do výšky

– zeptáme se dítka, zda by dokázalo najít nějaké dva válečky (jeden červený a jeden zelený), které jsou stejně vysoké

– stejně můžeme postupovat i v případě kombinace válečků z modré a červené krabice, dále pak porovnáváme modré válečky se žlutými a nakonec modré se zelenými.

červené  a zelené válečky – porovnávání plochy

– po úvodní ukázce nechte dítě vybrat nejširší váleček z každé sady. Postavte je na sebe. Upozorněte dítě na to, že oba válečky jsou stejně široké. Nechte dítě, aby pokračovalo v práci a porovnalo plochu ostatních válečků z těchto dvou sad.

– stejná práce i s červenými a žlutými válečky, zelenými a žlutými a nakonec s modrými a červenými

práce se zavřenýma očima

– přineste jednu sadu válečků na kobereček a libovolně je rozmístěte. Nasaďte dítku pásku na oči nebo šátek. Nejprve dítě rovná válečky vodorovně, jako v úvodní ukázce. Druhé cvičení poslepu představuje výškovou stavbu.

vodorovné řazení válečků v kombinaci s kartičkami

– přineste jednu sadu válečků na kobereček a libovolně je rozmístěte. Ukažte dítku kartičky. Umístěte kartu s největším kruhem do levého dolního rohu koberečku. Kartičky uspořádejte od té s největším kruhem po tu s nejmenším kruhem, a to vodorovně zleva doprava. Najděte největší váleček a přiřaďte ho ke kartičce – položte ho na ni. Stejným způsobem pokračujte s ostatními válečky.

 

Komentáře
  1. Adriena napsal:

    Super napad predstavit Montessori hracky, ocenujem a dakujem! :)

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.