Geometrická tělesa

8.5.2012
By

Tento příspěvek pro vás napsala Soňa, i když jsem ve finále trochu dopisovala i já… :) Tak doufám, že se bude líbit! A Soně moc děkuji za sdílení a čas! :)

Taky Vám proběhne hlavou, že s těmi si malé děti dost těžko můžou hrát a že patří tak maximálně do matematického kabinetu základní školy? Pro nás, co se nám ve škole tělesa do ruky nikdy nedostala, je  těžké představit je  našim dětem a nebo si s nimi dokonce společně hrát. Proto jsme pro Vás připravili krátký popis toho, co se s nimi dá dělat a spravit jim reputaci. Protože i geometrie může být zábavná.

Obecně se doporučuje věk 3 let, kdy je vhodné tuto pomůcku dětem představit. Moji dceři jsou necelé dva roky a na poličku jsem připravila zatím tři základní tělesa, s kterými je vhodné začít – koule, válec a krychle.

 

Postup práce s geometrickými tělesy

Je třeba vždy předchozí krok dobře zvládnout, než se pustíme do dalšího.

Nejdříve je možné dítko nechat tělesa jen osahat, seznámit se s nimi. Vezmeme je na kobereček, představíme materiál jako celek. Můžeme se zeptat, zda některé těleso už dítě zná (např. dítě již bude znát kouli, nebo krychli). S těmi začneme.

Pokud chce dítko pokračovat v práci, tak druhým krokem je třístupňová výuka a s její pomocí poznání názvu každého z těles (postupně, ne všechny najednou). Nejprve je třeba tělesa krátce představit, popsat, pojmenovat, nechat dítko osahat… Poté dítě požádáme, aby nám ukázalo konkrétní těleso (tím si ověříme, zda si název zapamatovalo) a jako poslední krok se můžeme zeptat otázkou „Co je to?“.

 

Variace práce:

  • Experimentujeme, co které těleso dělá (např. kutálí se). Můžeme si s tělesy hrát (stavět na sebe, vedle sebe), rozdělovat je do skupin (která se kutálí, která stojí, která stojí i se kutálí…).
  • Přikládání těles na kartičky s podstavami. Můžeme hledat, která tělesa mají stejnou podstavu a dělit je tak do skupin.
  • Se zakrytými oči mohou děti hledat tělesa poslepu. Případně se dají tělesa schovat pod šátek a dítko hledá také jen po hmatu. Nejdříve si může jedno těleso vytáhnout a po hmatu ho zkusit pojmenovat, nebo můžeme říct, ať zkusí rovnou vytáhnout nějaké konkrétní těleso, případně my můžeme mít ruce pod šátkem a popisovat nějaké těleso, které držíme v ruce a dítě hádá, které to je.
  • Dělat stopy do mouky/krupice – starší děti jsou v jiné místnosti a pak hádají, jaké těleso stopu udělalo.
  • Přiřazujeme kartičky s obrázky skutečných věcí k tělesům.
  • Hledáme v reálném světě geometrická tělesa.

Cíl práce s tělesy

Vnímání tvaru jednotlivých těles, schopnost je pojmenovat, rozeznávat ve světě okolo nás. Nepřímo se dítě připravuje na geometrii v pozdějším věku.

 

Těleso Koule Krychle Válec
Popis Koulíme s ní v ruce, po zemi, upozorňujeme dítě na to, že nemá žádné hrany, stěny, že vypadá pořad stejně. Oproti jiným tělesům ani chvíli nepostojí, pořád se hýbe. Všechny strany jsou stejné velké. je dobré si vzít do rukou jak kouli tak krychli a porovnat si tělesa pocitově v rukou. Má hrany. U větších dětí můžeme počítat. To na čem krychle stojí se jmenuje základna. Válec má základnu ve tvaru kruhu. Umí se válet jako koule, ale také umí stát jako krychle či kvádr.
Základna

žádná

čtverec

kruh

Počet vrcholů

0

8

0

Počet hran

0

12

0

Jak si hrát? Můžeme si vyrobit kouli z plastelíny a rozřezat ji na poloviny, vznikne nám tam kruh.Poválet ji např. v mouce či jiném sypkém materiálu a sledovat jakou stopu koule dělá. Hrajeme si na to, že tělesa stojí a leží – krychle to nerozlišuje, spí i stojí stejně. Rozřežeme Válec na poloviny a zjistíme obrovské tajemství, že je uvnitř skrytý obdelník
Fyzická aktivita Děti můžou udělat kotoul a koulet se jako koule po zemi Děti mohou válet sudy a hrát si tak na válec.
Co má tento tvar? pomeranč, míč, klubko vlny, pingpongový míček, globus, overball kostky, rubikova kostka, kostka cukru váleček na těsto, váleček na malování, baterka, špulka s nití

 

 

Těleso Kvádr Hranol Kužel
Popis Je to pravidelný čtyřboký hranol. Umí stát i ležet. Je tříboký. Rotuje okolo hrotu.
Základna

čtverec

trojuhelník

kruh

Počet vrcholů

8

6

1

Počet hran

12

9

1

Jak si hrát? Spolu s kvádrem vytvoří dům přesně je toho jeho střecha. Rozřežeme-li kužel, uvidíme trojúhelník
Fyzická aktivita Děti si vlezou do nějakého papírové krabice tvaru kvádru a osahají si to i zevnitř. Děti mohou stanovat ve stanu tvaru „A“, vlézt si pod nějaké reklamní „A“, aby se s tvarem obeznámili. Držet dítěti nohu, aby kolem ní rotovalo.
Co má tento tvar? Kostka z lega, krabička od mléka, od čaje, truhle Stan, střecha domu, reklamní cedule tvaru A Kornoutek od zmrzliny, čarodějnická čepice,dopravní kužel, smrk, tépé

 

Těleso Jehlan Ovoid Elipsoid
Popis Má tvar kostelní věže. Má tvar vejce. Má tvar rugby míče.
Základna

čtverec

žádná

žádná

Počet vrcholů

5

0

0

Počet hran

8

0

0

Jak si hrát? Porovnat uvařené a sirové vejce – jaká je odlišná rotace. Spojit s obdobím velikonoc.
Fyzická aktivita Děti mohou stanovat ve stanu tvaru „A“, vlézt si pod nějaké reklamní „A“, aby se s tvarem obeznámili.
Co má tento tvar? Pyramidy Vejce Meloun, rugby míč

 

 

Zajímavé odkazy:

http://narovine.cz/pomucky/matematika/

http://livingmontessorinow.com/2012/03/26/montessori-monday-inexpensive-and-diy-geometric-solids-and-extensions/

 

Tags: , ,

One Response to Geometrická tělesa

  1. Silvie on 10.5.2012 at 20.32

    Zajímavý článek. Mám chuť si tělesa koupit. :-) . Dívala jsem se kde a za kolik a našla tohle: http://dum.rvp.cz/materialy/geometricka-telesa-kolem-nas.html Myslím, že pro starší je to zajímavé. Si

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odkazy - hezké Montessori blogy